آیا به گوشیهای شیائومی اعتماد کنیم؟ (ارزش خرید دارند)
آیا به گوشیهای شیائومی اعتماد کنیم؟
محبوبیت گوشیهای شیائومی با افزایش بیسابقه قیمت گوشیهای هوشمند و کالای تکنولوژیک بازار در سال گذشته به دلیل: افزایش نرخ دلار، اجرای طرح رجیستری گوشیهای تلفن همراه و عدم عرضه موبایل توسط فروشندگان است.
یک سال از افزایش قیمتها و تلاشها برای کاهش قیمت موبایل گذشت اما تغییر محسوسی در قیمتها مشاهده نشد و قسمت عظیمی از کاربران ترجیح دادن جهت خرید گوشی به بازار برندهای چینی رجوع کنند.
مهمترین دلایل جذابیت برندهای چینی در بازار موبایل:
- امکانات عالی
- طراحی جذاب
- و قیمت پایین است.
امروزه برند شیائومی در میان خریداران و کاربران تلفن همراه، رقیب مهم برای برند هوآوی است.
- اما آیا موافقید ضربالمثل «هیچ ارزونی بیحکمت نیست» را از خاطر ببریم؟
- آیا تنها قیمت پایین این برند، دلیل محبوبیت آن میان کاربران است؟
- دلایل کاربران و کارشناسان برای خرید گوشیهای این برند چیست؟
- اعتماد به قیمت پایین و امکانات بالای این گوشیها درست است؟
گوشی های موبایل به همراه تخفیف های ویژه مبیت را ببینید : قیمت گوشی
به خاطر یک مشت دلار
مهمترین علت محبوبیت و فراگیر شدن گوشیهای شیائومی:
- قیمت پایین، نسبت به امکانات سختافزاری فراوان آن است.
امکانات گوشی ۳۰۰ تا۴۰۰ دلاری شیائومی برابر است با :
- گوشیهای ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ دلاری برندهایی مانند سامسونگ، اپل و موتورولا
ترجیحا عمده از کاربران به جای صرف هزینه بالا برای برند خاص، برای گوشیهای شیائومی هزینه می کنند.
قابل توضیح بودن ارزانی گوشیهای شیائومی در دو علت مهم :
- نکته اول : فروش بدون واسطه و با شبکهای وسیع از فروشندگان آنلاین
فروش بیواسطه محصولات این شرکت و عرضه مستقیم آن به مشتری، یکی از مهمترین دلایل ارزان بودن آن است.
- نکته دوم : عدم هزینه برای تبلیغات تلویزیونی و رسانهای
از محور شبکههای اجتماعی و در بستر اینترنت تمام تبلیغات این شرکت، صورت میگیرد.
عدم هزینه برای تبلیغات تلویزیونی و رسانهای : سبب کاهش هزینه تمام شده محصولات شرکت شیائومی شده است.
فناوریهای پیشرفته
شیائومی تکنولوژیهایی را در اختیار کاربران گوشیهایش قرار میدهد با قیمتهای بسیار بالاتر آنها را در سایر برندها خواهید دید.
در هر مدل، کاربرانش را شگفتزده میکند.
- تکنولوژی شارژ سریع کوآلکام،
- پردازندههای فوق سریع،
- صفحه نمایش AMOLED،
- حسگر اثر انگشت
- و فیسلاک،
نمونههایی از فناوریهای بهکار رفته در تولیدات شیائومی هستند.
به ادعای بسیاری از منتقدین، دوربین گوشیهای شیائومی کیفیت بسیار بالایی دارند.
قابل مشاهده در گوشیهای پرچمدار شیائومی.
وجود دو دوربین با سنسور ۱۲ مگاپیکسلی در دوربین اصلی برابر است با تجربه متفاوت در عکاسی.
ایدهآل برای عکاسی در نور کم
باطری با دوام بالا
ذخیره انرژی در این گوشیها طبق تجربه کاربران در استفاده از آن، قدرتمند است.
باطری گوشیهای شیائومی ساعت ها انرژی را ذخیره و با دوام هستند.
به راحتی و در کمترین زمان انتظار فول شارژ می شوند.
گرافیک
صفحه نمایش خیرهکننده با فناوری AMOLED، و رنگهای خیرهکننده در صفحه نمایش یکی دیگر از دلایل کاربران برای انتخاب محصولات برند شیائومی است.
از نقاط قوت محصولات این برند،
رابط کاربری چشمنواز MIUI، که یکی از محبوبترین رابطهای کاربری میان گوشیهای اندروید است.
گارانتی گوشیهای شیائومی، با روت کردن آن باطل نمیشود.
اینها همه دلایلی هستند که کاربران را به خرید محصولات جذاب و خوش قیمت شیائومی ترغیب میکنند.
ضعف موبایلهای شیائومی :
عمر کوتاه
خواندن نظرات کاربران در مورد تجربه استفاده دارای اهمیت بوده در حالی که درصد قابل توجهی از نظرات مثبت، مربوط به روزهای اول خرید گوشیهای شیائومی است.
کاربران بلافاصله پس از خرید محصولات مختلف، تجربه کوتاه خود در استفاده از این محصولات را در اختیار دیگران قرار میدهند. اما دوام و کیفیت محصولات دیجیتال، به مرور و طی استفاده مداوم مشخص میشود.
بیشتر کاربران از استفاده از گوشیهای شیائومی رضایت دارند.
با بررسی دقیقتر نظرات تخصصی، درصد بسیاری از مصرفکنندگان، پس از استفاده بیش از چندماه از گوشیهای شیائومی گزارش کردند که بسیاری از قسمتهای این گوشیها کار افتاده اند.
بیشترین فراوانی را میان خرابیهای گزارش شده را دوربین، دکمه ولوم و حسگر اثر انگشت داشت.
استحکام نامناسب بدنه
این گوشیها، فاقد بدنه با کیفیت هستند که اکثر مواد استفاده شده از جنس پلاستیک بوده و مقاومت زیادی در برابر ضربه و خوردگی ندارند. شکایت اکثر کاربران از آسیب بدنه گوشیهای شیائومی در مقابل ضربه است.
لوازم جانبی محدود و عدم پشتیبانی سختافزاری مناسب در ایران
این گوشی ها از محصولات جدید و دیجیتال بازار بوده و هنوز نمایندگیهای فروش محصولات دیجیتال و تعمیرکاران موبایل اختصاصی ندارند.
مشکل عمده بعد از خرید گوشی با این برند، خرید بسیاری از لوازم جانبی محصولات این برند، مانند قاب و محافظ صفحه است.
در صورت مشکلات سختافزاری خاص، پیدا کردن قطعات و تعمیرکار حرفهای، سخت خواهد بود.
نمایندگی رسمی
در صورت نیاز به تعمیر، احتمالا در مورد برندهای دیگر سادهتر از شیائومی انجام شود.
اما تعدادی شرکت در ایران خودشان را نمایندهی رسمی شیائومی معرفی میکنند.
توقع نمی رود که محصولات این گوشی مشابه رقبای کرهای و حتی آمریکایی خود در ایران خدمات و پشتیبانی دریافت کنند.
عدم ارائه آپدیت مناسب
آپدیت اندروید گوشیهای شیائومی، تنها برای گوشیهای پرچمدار این برند به صورت منظم ارائه شده و سایر گوشیهای این برند از ارائه آپدیتهای منظم محرومند .
اکثر اپدیتهای ارائه شده برای این مدلها، آپدیت رابط کاربری بوده که سبب سنگینتر شدن آن میشود.
شکایت بسیاری از کاربران از ارائه نشدن آپدیت نسخه اندروید گوشیهایشان که یک نقطه ضعف بزرگ و اساسی برای محصولات این برند است.
جمع بندی
علت محبوبیت و فراگیر شدن استفاده از برندهای چینی در بازار محصولات الکترونیک، قابل درک است.
- اوضاع نامناسب اقتصادی
- محدودیت بودجه
- ترکیب قیمت پایین و امکانات عالی، ما را برای خرید محصولی ترغیب کند.
هیچ محصولی، مطلقا خوب و یا مطلقا بدنیست.
اولویتها و نیازها تا حد زیادی به محصولات مختلف اعتبار میبخشد یا آنها را از ارزش ساقط میکند.
اگر از آن دسته از کاربران گوشیهای همراه هستید که ماکسیمم استفاده از گوشی ۲سال یا کمتر است:
- احتمالا انتخاب برند شیائومی برایتان منطقی و معقول بهنظر برسد.
- گوشیهای شیائومی برای استفادههای نسبتا کوتاه مدت، گزینه عالی و خوبی هستند.
اما اگر هم با محدودیت بودجه مواجه هستید و هم طول مدت استفاده از گوشی بیشتر از ۲سال است:
- به هیچ وجه خرید محصولات شیائومی را به شما پیشنهاد نمیکنم.
پیشنهاد خرید گوشیهای میانرده از محصولات برندهای معتبرتر بازار است.
بسیاری از امکانات ارائه شده گوشیهای شیائومی، شاید مفید نبوده و بود و نبودشان فرقی نکند.
محصولات میان رده برندهای سامسونگ، اچتیسی و یا الجی، به بیشتر نیازهای شما به خوبی پاسخ دهند.
شیائومی برندی تازهکار که هنوز اطمینان ها را به دست نیاورده و شاید بهتر است به او فرصت ابراز دهیم.
تجربه استفاده از محصولات چینی در بازار ایران بیانگر غیر قابل اعتماد بودن آن هاست.
حتی اگر کیفیت قابل قبولی در سطح جهانی داشت، معمولا اجناس بیکیفیت و سطح پایینشان به دست مصرفکننده ایرانی می رسد.
بر این دسته از محصولات، ریسک کردن منطقی نیست..
ضربالمثل «هیچ ارزانی بیحکمت نیست» یا «من آن قدر پولدار نیستم که وسایل ارزان بخرم!» مصداق بارز آن است.