تجربه جدید از گفت و گو با استفاده از چت بات ها
چت بات ها یک نوع نرم افزار دارای هوش مصنوعی هستند که از توانایی های برقراری مکالمه، رد و بدل کردن پیام های متنی، تحلیل گفتار (speech analysis) و تولید گفتار (speech synthesis) برخوردارند. بعضی اوقات چت بات ها کاملا به صورت خودکفا با کاربران ارتباط برقرار می کنند و در بعضی مواقع از آن ها به عنوان دستیار استفاده می شود؛ دو وظیفه اصلی آن ها تحلیل درخواست کاربران و پاسخگویی به درخواست ها می باشد؛ که بدین منظور، اغلب از تکنیک های NLP ( پردازش زبان طبیعی) و Decision tree ( درخت تصمیم) استفاده می کنند. نسخه های پیشرفته این نرم افزار می توانند کلمات کلیدی خاص را تشخیص دهند، اهداف را تحلیل کنند و با استفاده از هوش مصنوعی مناسب ترین پاسخ را ارائه دهند، در حالی که ورژن های ساده آن برای پاسخگویی، دارای یکسری دیالوگ های منتخب از پیش تعریف شده هستند.
حدود 59 درصد صاحبان کسب و کار به منظور ارائه سریع تر خدمات به مشتری اقدام به استفاده از چت بات ها کرده اند. چت بات ها نسبت به ربات های شبکه ها اجتماعی و ربات های بازی های ویدئویی آنلاین برتری های زیادی دارند. این نرم افزار ها حتی می توانند به یک دوست صمیمی برای کاربران تبدیل شوند و یا به اپلیکیشن های پیام رسان معروفی مانند واتس اپ و فیس بوک که کاربران زیادی دارند ورود پیدا کرده و برای سرگرمی و کسب و کار مورد استفاده قرار گیرند. چت بات ها بنا بر کارکردشان به سه دسته تقسیم می شوند:
دسته اول: وب سایت Website Chatbot، از این مدل چت بات ها می توانند برای ارائه اطلاعات لازم درباره محصولات سایت، به بازدید کنندگان مورد استفاده قرار گیرند و پاسخگوی سوالات مشتریان باشند.
دسته دوم: Messenger Chatbot هستند که در شبکه های اجتماعی نیز بسیار کاربردی هستند و می توان از آن ها برای کسب و کار و یا به عنوان یک دوست و هم صحبت استفاده کرد.
دسته سوم: Voice Chatbot یا همان دستیار های صوتی هستند که بعضی از آن ها از جمله الکسا و سیری میلیون ها کاربر دارند و بسیار محبوب هستند.
این سری نرم افزار ها می توانند در مدیریت کسب و کار ها و یا ارتباط با مشتریان بسیار کاربردی واقع شوند و امکانات زیادی را در اختیار افراد قرار دهند. پیرو بروزرسانی وسایل و روش های مختلف در کسب و کارها نیز هم اکنون در سراسر جهان بسیاری از کاربران از چت بات ها استفاده می کنند.
منبع: tidio