تفاوت گارانتی و وارانتی در چیست؟
بازار هر کالا، علی الخصوص کالاهای دیجیتال، به طرز حیرتانگیزی از محصولات مختلف اشباع شده است که در مواردی ممکن است سبب شود تا فرد خریدار گیج شود. شما به عنوان یک خریدار میتوانید با تعیین استاندارد برای تولید کننده، کالای مورد نظر خود را از بین محصولات متنوع تولید شده در هر زمینه، انتخاب و خریداری کنید.
استفاده از کلمه وارانتی در این مورد بسیار رایج است؛ وارانتی در واقع تضمینی است که تولیدکننده در خصوص وضعیت سلامت کالا به خریدار میدهد و این اطمینان را نیز میدهد که در صورت وجود هرگونه مشکل، مسئولیت تعمیر کالا بر عهده اوست.
در بسیاری از موارد کاربران به اشتباه کلمه وارانتی را با گارانتی اشتباه میگیرند. اما گارانتی تضمینی است که در خصوص سلامت دستگاه به خریدار داده میشود. شاید بتوان بزرگترین تفاوت بین گارانتی و وارانتی را در این دانست که گارانتی یک ضمانت با طول مدت کوتاهتر است که بازگشت هزینه را نیز شامل میشود اما وارانتی یک ضمانت با طول دوره بلند تر است که هزینه های تعمیر و تعویض را شامل میشود.
مفهوم گارانتی
گارانتی در واقع تضمینی است که در مورد صحت عملکرد دستگاه، پس از فروش به خریدار داده میشود؛ در واقع تولید کننده، مسئولیت سلامت کالا، عملکرد و کیفیت آن را عهده دار میشود و در صورت بروز مشکل، سازنده کالا را تعویض یا تعمیر میکند و در غیر این صورت هزینه پرداخت شده بابت کالا را به خریدار باز میگرداند. البته گارانتی محصولات محدودیت زمانی دارد اما این مورد جزو حقوق مصرف کننده محسوب میشود.
در قرارداد گارانتی سه طرف اساسی و مهم وجود دارد؛ ضامن، بدهکار و بستانکار که در صورت بروز مشکل، تولید کننده در نقش ضامن ظاهر میشود.
مفهوم وارانتی
وارانتی در واقع تعهدی است که فروشنده یا تولید کننده به خریدار میدهد مبنی بر اینکه مشخصات و ویژگی های ذکر شده در مورد محصول، صحت دارند و در صورت خرابی طی دوره وارانتی هزینه تعمیرات و تعویض قطعات بر عهده سازنده می باشد؛ این ضمانت روی برخی کالا ها مانند کالای دیجیتال، اهمیت بیشتری دارد.
اگر محصولی که وارانتی دارد، در حد استاندارد های تعریف شده نباشد، تولید کننده باید آن را تعمیر کنید یا بخش خراب شده را تعویض کند و یا به صورت کلی محصول را تعویض کند.
تفاوت های اساس گارانتی و وارانتی
گارانتی در واقع تضمینی است که سازنده کالا به فرد خریدار می دهد که اگر محصول، از کیفیت قابل قبولی برخوردار نبود، سازنده آن را تعمیر، تعویض و یا پول آن را بازپرداخت می کند.
گارانتی می تواند زبانی و یا مکتوب باشد، اما اثبات گارانتی های زبانی به هنگام بروز مشکل بسیار سخت تر است در حالی که وارانتی اغلب مکتوب است و فرد می تواند به سادگی آن را اثبات کند.
گارانتی شامل کالا، سرویس ها، اشخاص و رضایت مشتری می شود اما وارانتی تنها به کالا مربوط است.
گارانتی به صورت رایگان به مشتری داده می شود اما مشتریان برای دریافت وارانتی و به منظور حفظ حق خود باید هزینه ای را پرداخت کنند.
درجه رسمی بودن گارانتی نسبت به وارانتی بسیار پایین تر است.
تعریف گارانتی می تواند در هر محصول متفاوت باشد در حالی که وارانتی یک عبارت طولانی است که شامل هر محصولی می تواند باشد.
بازگشت وجه در گارانتی اگر ذکر شده باشد، امکان پذیر است. اما در ضمانت وارانتی، بازگشت وجه معنایی ندارد.