تاریخچهراهنمای خریدموبایل

بهترین کمپانی‌های موبایل از گذشته تا به امروز

در طول جنگ جهانی اول ، ارتش آلمان تلفن‌های بی‌سیم را در قطارهای نظامی که میان برلین و زوسن در حال حرکت بودند آزمایش کردند.  همچنین در سال 1924، تلفن‌های بی‌سیم در قطارهایی که بین برلین و هامبورگ حرکت می‌کردند هم ارزیابی شدند.

در طول جنگ جهانی دوم ، نیروهای نظامی در سراسر جهان از پیوندهای رادیویی تلفنی استفاده کردند. در شروع سال 1940 ، گیرنده‌های رادیویی دستی به‌طور گسترده‌ای در دسترس بودند و ارتباطات را در میدان جنگ در سراسر جهان ممکن ساختند.

رادیوهای دوطرفه

اتحاد جماهیر شوروی سابق بزرگ‌ترین کشور برای توسعه تلفن‌های همراه بود. بین مهروموم‌های 1957 و 1961 ، لئونید کوپریانوویچ تعدادی گوشی تلفن همراه را تولید کرد که به طرز شگفت‌آوری شبیه دستگاه‌های موبایل مدرن بودند. یکی از تلفن‌های لئونید فقط 70 گرم وزن داشت و به‌راحتی در کف دست جای می‌گرفت. اتحاد جماهیر شوروی تصمیم گرفت با برنامه‌هایی برای توسعه این دستگاه‌های تلفن همراه پیش برود توانست آن را برای استفاده در اتومبیل­ها طراحی کند.

به‌این‌ترتیب اولین تلفن‌های همراه درواقع رادیوهای دوطرفه‌ای بودند که به افرادی مانند رانندگان تاکسی و خدمات اورژانس امکان برقراری ارتباط می­دادند و برای استفاده از سرویس تلفن همراه در وسیله نقلیه باید حدود 36 کیلوگرم تجهیزات در اتومبیل نصب می‌شد. در این سیستم فقط سه کانال رادیویی در دسترس بودند و فقط 3 نفر امکان برقراری تماس به‌صورت هم‌زمان را داشتند.

پیش از تولید اولین تلفن همراه، چندین پیشرفت بزرگ‌راه را برای ارائه اولین گوشی بی‌سیم هموار کرده بود به‌عنوان‌مثال، در سال 1908 ادعای فردی مبنی بر اختراع تلفن بی‌سیم باعث شد آن مرد در زمان خود دیوانه قلمداد شود و به کلاه‌برداری متهم شود که این اتهام نهایتاً رد شد.

موتورولا برمی‌خیزد

دکتر مارتین کوپر، مهندس الکترونیک شرکت موتورولا، با الهام گیری از زنجیره پیشتازان فضا که یه مجموعه علمی تخیلی است تصمیم گرفت ایده‌ی صحبت کردن با گوشی بی‌سیم را به واقعیت بدل کند و درنتیجه آن در سال ۱۹۵۲ اولین تلفن همراه را ساخت و در سال ۱۹۷۳ از تلفن همراه یک کیلوگرمی خود استفاده کرد و درنهایت کمپانی موتورولا در سال ۱۹۸۳ اولین تلفن همراه را تولید کرد و باوجود قیمت بالا ، عمر باتری ضعیف ، وزن سنگین و سایر نقص‌های آن در مقایسه با دستگاه‌های مدرن، تلفن همراه DynaTAC به‌عنوان اولین تلفن همراه بسیار موفقیت‌آمیز بود.

کمپانی موتورولا از زمان انتشار Dynatac 8000x به‌عنوان اولین تلفن همراه به صحنه آمد و مسیر خود ر ا با ساخت طیف گسترده‌ای از تلفن‌های همراه ، تلفن‌های پیام‌رسانی ، تلفن‌های بدون سیم ، تلفن‌های مد و تلفن‌های هوشمند ادامه داده است.

MicroTAC که در سال 1989 توسط شرکت موتورولا ثبت شد، کوچک‌ترین و سبک‌ترین تلفن موجود در آن زمان بود پس‌ازآن در سال 1996  StarTAC جانشین MicroTAC شد و موردتوجه گسترده مصرف‌کنندگان قرار گرفت و این پیشرفت هم در ظاهر و هم در قابلیت‌ها تا به امروز ادامه داشته و باعث شده این کمپانی یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مارک‌های تلفن در جهان باشد و باوجود اینکه از گذشته تا به امروز تسلط یکسانی به بازار نداشته است اما هنوز هم می داند چگونه یک گوشی میان رده باکیفیت را از پا درآورد.

قبل از اینکه تلفن‌های هوشمند با صفحه‌نمایش لمسی و برنامه‌های خود دنیا را تغییر دهند ، گوشی‌های Motorola RAZR flip موبایل‌های ضروری اوایل دهه 2000 بودند اکنون در سال 2020 این گوشی‌ها با تمام امکانات و قابلیت‌های مدرن در تلفن‌های هوشمند معاصر تلفیق‌شده و نتیجه آن تلفن همراه تاشوی هوشمند است که در ماه سپتامبر وارد بازار می‌شود.

شرکت موتورولا برای رقابت با شرکت سامسونگ و سایر کمپانی‌هایی که قصد دارند درزمینهٔ ساخت گوشی‌های هوشمند تاشو فعالیت کنند تغییرات نه‌چندان چشمگیر اما تعیین‌کننده را در طراحی شکل ظاهری جدیدترین محصول خود به کار گرفته است.

سامسونگ شروع می‌کند

کمپانی سامسونگ برای دستیابی به اولین تلفن همراه این شرکت از تلفن‌های همراه موتورولا به‌عنوان دستگاه‌های معیار استفاده کرد و 2 سال در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرد. حدود سال 1985 بود که سامسونگ اولین تلفن همراه خود را که برای استفاده در اتومبیل ساخته‌شده بود بانام Samsung SC-1000 به بازار عرضه کرد که با توجه به مسائل کیفی این تلفن همراه موفقیتی برای شرکت سامسونگ نبود اما زمینه‌ساز موفقیت در ساخت Samsung SH-100 در سال 1998 شد.

Samsung SH-100 نه‌تنها اولین تلفن همراه سامسونگ بود بلکه اولین تلفن همراه دستی بود که در کره جنوبی طراحی و ساخته شد.

Samsung SH-100 تأثیر زیادی بر بازار نداشت اما بااین‌وجود، تقاضای کم باعث توقف روند رو به رشد سامسونگ نشد و این کمپانی هرساله مدل‌های جدید و بهبودیافته تلفن همراه را عرضه کرده است.

برند سامسونگ خود را در جمع بهترین برندهای تلفن همراه قرار داده است و در آخرین رتبه‌بندی برند­های موبایل توسط googletray.com در رتبه نخست قرار دارد.

سامسونگ در 5 آگوست 2020 جدیدترین موبایل تولیدی خود به نام Galaxy Z Fold 2  را به بازار عرضه کرد.  این تلفن هوشمند تاشو تمام صفحه است و صفحه‌نمایش آن از شیشه‌های فوق نازک که انعطاف‌پذیر هستند ساخته‌شده است.

همچنین در 5 اوت 2020 Galaxy Note20 | 20 Ultra را عرضه خواهد کرد که این گوشی هوشمند یک کامپیوتر جیبی خواهد بود.

سامسونگ مهروموم‌ها است که حداقل ازنظر واحدهای فروخته‌شده بزرگ‌ترین برند هوشمند در جهان است. هوآوی مواظب موقعیت شماره یک بوده و هدف آن شکست شرکت کره جنوبی است اما آمریکا با  اعمال تحریم‌های تجاری علیه کمپانی هوآوی این آرزوها را از بین برد. باوجود تحریم‌های تجاری، هوآوی توانست به‌طور موقت سامسونگ را کنار بزند و بزرگ‌ترین سازنده تلفن‌های هوشمند در جهان شود. هوآوی در آوریل سال 2020 شرکت سامسونگ را پشت سر گذاشت تا بتواند سهم 19٪ از بازار جهانی تلفن‌های هوشمند را به دست گیرد. سهم بازار هوآوی به دلیل تلاش‌های خود برای افزایش سهم بازار در چین پس از ممنوعیت تجارت ایالات‌متحده افزایش یافت و سهم بازار سامسونگ در همان ماه به دلیل شرایط ناشی از ویروس کرونا در بازارهای کلیدی خود مانند هند ، آمریکای لاتین ، بخش‌هایی از اروپا و ایالات‌متحده، در همان ماه به حدود 17٪ رسید. این موضوع همچنین بر فروش سری  Galaxy S20 plus تأثیر گذاشت.

هواوی رقیبی که شکستش دادند!

درحالی‌که بهبود سهم بازار یک تغییر مثبت برای هوآوی است، این شرکت به دلیل ممنوعیت تجارت ایالات‌متحده و عدم وجود خدمات تلفن همراه Google در تلفن‌های خود ، همچنان انتظار کاهش 20 درصدی فروش در سال 2020 را دارد.

علاوه بر این ، ایالات‌متحده همچنین Huawei را از در خدمات تولید تراشه TSMC  تحریم کرده است، بنابراین سازنده گوشی‌های هوشمند چینی امسال با دریافت تراشه‌های رده‌بالا برای تلفن‌های هوشمند خود با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد به‌این‌ترتیب ، هوآوی نمی‌تواند سامسونگ را در طولانی‌مدت شکست دهد مگر اینکه ایالات‌متحده ممنوعیت تجاری را لغو کند.

در سال‌های بین 2004 تا 2009،   Huaweiعملکرد چشمگیری در تولید تلفن همراه نداشته، در کنگره جهانی موبایل سال ۲۰۰۹، اولین گوشی اندرویدی هوآوی بانام U8220 رونمایی شد این گوشی تنها چند ماه بعد از عرضه شدن اولین گوشی اندروید تاریخ معرفی شد. پس‌ازآن U8660 ، که بانام  huawei honor هم شناخته می­شود، در سال ۲۰۱۱ معرفی شد. تاریخچه huawei و honor بعد از معرفی این گوشی از هم جدا شد و شرکت honor به‌عنوان شرکتی نو به فعالیت خود ادامه داد البته این شرکت همچنان در اختیار Huawei قرار داشته و تکنولوژی ساخت در هر دو کمپانی یکسان است  البته این شرکت در اختیار هوآوی قرار داشته و بیشتر تکنولوژی‌های مورداستفاده توسط آن‌ها درون محصولاتشان، یکسان است.

سال 2012 Ascend P1 و Ascend P2 را که رقیب اصلی گوشی Galaxy S2 کمپانی سامسونگ بود را عرضه کرد تولید گوشی دارای عمر باتری بالا را در پیش گرفت و این شیوه را در تولید محصولات سری Mate ادامه داد.

تا به امروز این کمپانی در رقابت با بهترین کمپانی‌های گوشی‌های هوشمند قدرتمند عمل کرده و آخرین

آخرین گوشی موبایل Huawei، HUAWEI P smart 2020   است که در 27 ژوئیه 2020 به بازار عرضه شد. در این گوشی وضوح صفحه‌نمایش بسیار بالا است و استفاده از تکنولوژی فشرده‌سازی فوق‌العاده EROF سرعت انتقال را در این گوشی بالابرده و فضای ذخیره‌سازی را ایده آل می‌کند، بنابراین می‌توان بیشتر ازآنچه به نظر می­رسد از فضای ذخیره‌سازی استفاده کرد. با استفاده از فن‌آوری تشخیص چهره، امنیت استفاده از این گوشی هوشمند بالابرده شده.

اپل رقیب شکست ناپذیر

تاریخچه در میزان موفقیت کمپانی‌ها تعیین‌کننده نیست، کمپانی Apple گواهی بر این موضوع است و جالب است بدانید تنها یک دهه از عرضه اولین گوشی آیفون به بازار گذشته است و برند مطرح و محبوب apple به نسبت دیگر برندهای مطرح مدت‌زمان زیادی را در این عرصه نگذرانده است. آیفون برای اولین بار در تاریخ 29 ژوئن 2007 ، حدود 5 ماه پس‌ از انتشار اولیه آن در 9 ژانویه 2007 ، به فروش رفت.

از سال 2007 ، اپل چندین بار طراحی آیفون را تغییر داده و جالب است که امکان کات و پیست در اولین تکرار آیفون وجود نداشته است و تنها با دسکتاپ امکآن‌همگام‌سازی آن وجود داشته، همچنان آیفون باگذشت مهروموم‌ها از انتقاد نجات نیافته است مانند مشکل آنتن دهی که هنوز در مورد آن وجود دارد.

آیفون اپل اصلی اولین گوشی هوشمند شرکت apple بود و همه‌چیز برای آیفون باعرضه این گوشی شروع شد. دومین تولید شرکت اپل تا حد زیادی با آیفون اصلی یکسان بود و تغییرات مانند لبه بیرونی فلزی باریک‌تر و اضافه شدن اتصال 3G  همچنین با تغییر در  App Store شیوه استفاده از آیفون را تغییر داد.

این روند تغییر ادامه داشته و روزبه‌روز گوشی‌های ساخت کمپانی اپل با امکانات مدرن­تر، سرعت بالاتر، صفحه‌نمایش با وضوح بالاتر  عرضه می­شوند اما به نظر می‌رسد رفع محدودیت‌های آیفون در دستور کار این کمپانی نیست.

کیفیت دوربین گوشی‌های اپل از گذشته تا به امروز تغییرات مشهودی داشته و به جذابیت این گوشی‌های هوشمند بیش از هر چیزی افزوده است برای مثال در مدل iPhone 11 Pro Max که در مقایسه با iPhone 8 و iPhone XS این دستگاه هیولاست! و مشخص است که کمپانی اپل برای حفظ تسلط بر بازار فشار زیادی وارد می‌کند اما ویژگی جالب‌توجه این گوشی دوربین آن است، نصب 3 دوربین جدید درحالی‌که ویژگی‌هایی مانند حالت پرتره دارد و این پایان بهبود کیفیت دوربین آیفون نیست.

شرکت اپل در پاییز 2020 از جدیدترین آیفون رونمایی می‌کند و انتظار می­رود اگر اپل از شیوه قبلی نام‌گذاری برای ترکیب آیفون 2019 استفاده کند ، آیفون‌های 2020 را iPhone 12 و iPhone 12 Pro بنامند.

شیائومی؛ نماد گوشی ارزان ولی با کیفیت

شرکت شیائومی نمونه بارزی برای تعیین‌کننده نبودن تاریخچه طولانی دررسیدن به موفقیت است. کمپانی شیائومی در کمتر از پنج سال ، این شرکت از راه‌اندازی به پخش‌کننده جهانی در بازار گوشی‌های هوشمند رفته است و محصولات آن‌هم سطح پایین و هم رده‌بالای بازار را در برمی‌گیرد و قصد دارد فراتر از آسیا حرکت کند.

شیائومی تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در چین است که در تاریخ ششم آوریل 2010 یعنی هنگامی‌که این استارتاپ توسط هشت شریک ایجاد شد تأسیس شد. تمرکز شیائومی ساختن ROM است که به‌زودی به یکی از محبوب‌ترین در جهان MIUI تبدیل می‌شود.

این شرکت  توانسته در این مدت‌زمان کم  رتبه اول را در کشور خود و همچنین جایگاه شماره 5 جهان (طبق IDC) به دست آورد. سرعت عرضه گوشی‌های هوشمند این کمپانی قابل‌توجه است و نتیجه این سرعت، فروش 61 میلیون دلار گوشی در سال 2014 است و باقیمتی معادل 46 میلیارد دلار ، شیائومی باارزش‌ترین راه‌انداز فناوری در جهان شناخته‌شده است به‌این‌ترتیب شیائومی در سال 2014 توانست  یک طوفان الکترونیکی ایجاد کند  و دنیای موبایل را به دست بگیرد، گوشی Mi4 یکی از پرفروش‌ترین تلفن‌ها در تاریخ بود و پایه بازار و مسیر را برای تلفن‌های همراه متوسط هموار کرد.

شیائومی به موفقیت در دنیای نرم‌افزار راضی نشد و به‌جایی رسید که تصمیم به ساخت سخت‌افزار مخصوص خود گرفت و بدین ترتیب استارتاپ چینی باقدرت وارد این صنعت شد. در سال 2011 ، این شرکت Xiaomi Mi 1. را راه‌اندازی کرد. این دستگاه به اولین گوشی هوشمند شیائومی تبدیل شد

این Mi 1 دارای پردازنده Qualcomm Snapdragon S3 ، 1 گیگابایت رم ، صفحه‌نمایش 4 اینچی 854 در 480 ، دوربین‌های 8 مگا پیکسلی / 2MP و باتری 1930 میلی‌آمپر ساعتی بود. برای مقایسه بهتر اگر گوشی سامسونگ Galaxy S2  را به‌عنوان بهترین تلفن سال 2011 در نظر بگیریم متوجه می­شویم که دستگاه کره‌ای واقعاً خیلی بهتر از Mi 1 نبود.

دستگاه Mi2 نیز دیگر گوشی شیائومی عرضه‌شده است. این اولین وسیله‌ای بود که از تراشه انقلابی و معروف کوالکام اسنپدراگون بهره می‌برد. در 11 ماه اول عرضه این تلفن نزدیک به 10 میلیون دستگاه فروخته شد و بدین ترتیب شیائومی‌ توانست جایگاهی در بازارهایی مانند استرالیا ، ایالات‌متحده ، اروپا و نیوزلند پیدا کند.

پس از موفقیت Mi2 ، شیائومی سپس با اولین پایگاه خود در سنگاپور ، عملیات بین‌المللی را آغاز کرد. آن‌ها توانستند اولین دفتر خود را در کشور تشکیل دهند و دستگاه‌های Mi3 و Redmi را منتشر کردند. Xiaomi Mi3 موفق شد در دو دقیقه فروش ، دسته اول تلفن‌های خود را بفروشد و نام خود را در سراسر جهان رواج دهد.

چطور شیائومی موفق شد از تنها چیزی برای چند سال دیگر تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فناوری در جهان شود؟ برای مبتدیان، این شرکت دستگاه‌های بسیار زیبایی می‌سازد ، سخت‌افزار بسیار خوبی را در آن‌ها قرار داده و رقابت را در قیمت‌گذاری کم می‌کند. ارزشی که آن‌ها ارائه می‌دهند ، تقریباً بی‌نظیر است ، حتی توسط تولیدکنندگان عمده. سؤال واقعی این است، چگونه آن‌ها می‌توانند محصولات خود را این‌چنین ارزان کنند؟ این تنها به این دلیل نیست که شیائومی یک شرکت چینی است. این استارت‌آپ از نخستین شرکت‌هایی بود که استراتژی تجاری مدرن‌تری را اتخاذ کرده و آن را در مقابل رقبا قرار داده است. شیائومی روی سودهای بلندمدت تمرکز دارد، نه رضایت فوری، آن‌ها از فروش خود پول چندانی کسب نمی‌کنند، در عوض هدف آن‌ها این است که به مخاطبان گسترده‌تری برسند، برند خود را تقویت کنند و پایه‌ای برای سودآوری در آینده ایجاد کنند. عامل مهم دیگر این است که شیائومی کنترل بسیار محکمی روی سهام خود دارد. آن‌ها همیشه تقاضای بسیار بالاتری نسبت به عرضه دارند ازاین‌رو هیچ‌وقت با محصولات فروخته نشده روبه‌رو نمی‌شوند ، بنابراین نیازی به نگرانی در مورد ضرر و زیان یا دستگاه‌های غوطه‌ور نیست.

شیائومی همچنین بازخورد مصرف‌کننده را به‌عنوان یکی از زمینه‌های اصلی خود موردتوجه قرار می­دهد تا مطمئن شود محصولات همیشه رضایت‌بخش هستند. همچنین ، آن‌ها هیچ فروشگاه فیزیکی در سرتاسر جهان ندارند و ترجیح می‌دهند محصولات خود را از فروشگاه اینترنتی انحصاری بفروشند و بیشتر هزینه‌هایی را که در غیر این صورت متحمل شده‌اند ، کاهش دهند و به همین علت موفقیت بزرگی در سطح بین‌المللی کسب کرده‌اند.

شیائومی به‌هیچ‌وجه از ورود به بازارهای جدید وحشت ندارد و تاکنون در تمام تلاش خود موفق بوده‌اند. تجارت تلفن‌های هوشمند آن‌ها در حال پیشرفت است. دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه مانند Redmi Note 2 و Mi 4i ساخته‌شده‌اند که امکانات شگفت‌انگیزی را ارائه می‌دهند. گوشی‌های رده‌بالاتر مانند Mi Note Pro و Mi 4 همین کار را انجام می‌دهند و درعین‌حال عملکردی برتر را نیز ارائه می‌دهند. Mi Pad تنها با بهترین برندها رقابت می‌کند، اما فقط در حدود 200 دلار هزینه دارد. این شرکت همچنین تلویزیون ، پاوربانک ، هدفون و حتی تصفیه‌کننده هوا را تهیه می‌کند.

علت موفقیت شیائومی در هر چیزی، صبر است. این کمپانی همیشه منتظر زمان مناسب برای انجام هر حرکتی است. یکی از اصلی‌ترین عواملی که شیائومی را عقب نگه می‌دارد ، در دسترس بودن است ، به همین دلیل استارتاپ قصد دارد به‌زودی وارد بازارهای جدید شود. آن‌ها در حال حاضر با راه‌اندازی فروشگاه‌های لوازم جانبی رسمی در ایالات‌متحده ، انگلیس ، آلمان و فرانسه ، انگشتان دست خود را در آب‌های غربی فرومی‌برند. شیائومی می‌خواهد تجارت خود را به کشور دیگری در قاره آمریکا برساند و به این منظور می‌خواهند ابتدا  با فتح برزیل وارد آمریکای لاتین شود. علاوه بر این ، همکاری جدیدی با Leadcore ممکن است شیائومی را در تهیه چیپست خود به جلو پیش ببرد و شایعات حاکی از آن است که آن‌ها حتی برنامه‌هایی برای ساخت یک لپ‌تاپ دارند.

شیائومی سالانه گوشی‌های بسیاری را به بازار عرضه می‌کند ، و باعرضه دستگاه‌هایی باقیمت‌های متنوع، نظر طیف گسترده‌ای از متقاضیان تلفن همراه را جلب می­کنند و با این استراتژی عرضه تضمین می‌کند که گوشی موردنظر شمارا تأمین می‌کند. Redmi Note 9 Pro یک انتخاب مناسب برای تلفن همراه باقیمت مناسب است، این گوشی دارای یک طراحی ممتاز است که از صفحه‌نمایش بزرگ و از باتری بسیار بزرگ mAh 5020 بهره می­برد که با یک‌بار شارژ کامل دو روز امکان استفاده از تلفن همراه فراهم می­شود. اگر به دنبال گزینه‌ای باکیفیت بالا هستید، POCO F2 Pro یک انتخاب خارق‌العاده است. این گوشی یکی از دستگاه‌های بسیار معدودی است که از تراشه Snapdragon 865 برای نمایش دوربین موتوری استفاده می‌کند و نمایشگر تمام صفحه بدون هیچ‌گونه قطع و برشی عمل می‌کند.

سونی

برند محبوب sony  نیز در بازار موبایل سهم داشته و جزو بهترین کمپانی‌ها در عرصه تولید گوشی‌های هوشمند قرار دارد. این شرکت در سال 1946 آقای ماسارو ایبوکا و آقای آکیو موریتا به همراه یک تیم کوچک از کارمندان پرشور و متعهد به‌عنوان یک شرکت کوچک با سرمایه فقط 190،000 ین و تقریباً 20 کارمند ، اقدام به را اندازی  “موسسه تحقیقات ارتباطات از راه دور توکیو” کردند. هدف اصلی این شرکت طراحی و ایجاد محصولاتی نوآورانه است که به نفع مردم باشد. این شرکت یک کارخانه ایده آل است که بر روحیه آزادی و ذهن آزاد تأکید می‌کند که از طریق فن‌آوری به فرهنگ ژاپنی کمک می‌کند. این شرکت با شعار “انجام کارهایی که پیش‌ازاین هرگز انجام‌نشده بود” فعالیت خود را در پیش گرفت.

تاریخچه سونی از زمان پایه‌گذاری تا به امروز با رعایت ترتیب ارائه محصول و فناوری به نگارش درآمده و این تاریخچه در سایت سونی در دسترس قرارگرفته است.

در سال ۲۰۰۱ شرکت سونی ژاپن با شرکت ارتباطاتی سوئدی اریکسون برای تولید موبایل تلفیق شدند علت این همکاری استفاده از نقاط قوت دو شرکت یعنی تخصص در دستگاه‌های الکترونیکی و رهبری تکنولوژیکی در حوزه ارتباطات بود این همکاری  در ۱۶ فوریه ۲۰۱۲ با  خریداری کلیه سهام شرکت اریکسون توسط شرکت سونی یک‌طرفه شد و نام آن از سونی اریکسون که از ترکیب نام دو شرکت حاصل‌شده بود به شرکت ارتباطات همراه سونی تغییر کرد این شرکت هم‌اکنون در حدود ۷۵۰۰ کارمند در سرتاسر جهان دارد.

اوایل تأسیس شرکت سونی باخبر بمباران هیروشیما همراه شد و دستیابی به موفقیت مسیر طولانی‌تری را می­طلبید زیرا این اتفاق شکاف و فاصله بسیار زیادی را ازنظر تکنولوژیکی با سایر کشورها به وجود ولی با اعتقاد بر لزوم یادگیری از کشورهای پیشرفته و تحقیقات و فناوری که همواره بستر فعالیت‌های شرکت سونی بوده‌اند و همین‌طور احساس رقابت باعث شد مسیر خود را بیابند و در فناوری پیشتاز شوند اکنون مدت‌ها است که برند سونی بر اساس نظرسنجی‌ها یکی از مطمئن‌ترین برندها در بازار لوازم و محصولات الکترونیکی محسوب می‌شود.

در سال 2020 شنیده‌ها حاکی از تولید گوشی تاشو که در لیست تولیدات دیگر کمپانی‌ها هم قرار دارد، توسط کمپانی سونی است در ساخت این گوشی هوشمند از پنل‌های OLED قابل‌انعطاف ساخت شرکت سامسونگ بهره می­گیرد همچنین با  توجه به اطلاعاتی که از صفحه‌نمایش این تلفن به گوش می­رسد انتظار داریم که این گوشی، برخلاف گوشی‌های تاشو سامسونگ و هوآوی که به‌صورت افقی تا می‌شوند، به‌صورت عمودی تا شود. از این نظر احتمالاً می‌توانیم این گوشی را اولین رقیب گوشی موتورولا RAZR جدید بدانیم.

نوکیا و کلاسیک بودنش

در بین کمپانی‌های معرفی‌شده هیچ‌کدام مدل‌های رده پایین تولیدی خود را امروزه تولید نمی‌کنند زیرا پیشرفت تکنولوژی و عرضه گوشی‌های هوشمندی که روزبه‌روز بر امکانات آن‌ها افزوده می­شود چشم را بر گوشی‌های غیرهوشمند با امکانات محدود می­بندد. دراین‌بین کمپانی نوکیا تنها کمپانی‌ای است که هنوز برای گوشی‌های غیرهوشمند خود تقاضا دارد و با گذر زمان و ارائه گوشی‌های به‌روز خود طرفداران گوشی‌های قدیمی خود را از دست نداده است و با افزودن امکاناتی که در مقایسه با تکنولوژی امروز بسیار سطح پایین است و در مقایسه با گوشی‌ها غیرهوشمند ابتدایی این شرکت قابل‌قبول است، سعی در حفظ قیمتی مناسب برای این محصول کرده است و از طرفی امکانات امروزی را در سطح پایین تا جایی که ممکن است اضافه کرده است. در زیر گوشی غیرهوشمند نوکیا که در سال 2020 وارد بازار شده است را می‌بینید.

شرکت نوکیا بیش از 155 سال است که با نیازهای دنیا در حال تغییر سازگار است. در سال 1865 به‌عنوان یک کارخانه کاغذ شروع به فعالیت کرد و طی سال‌های مختلف با موفقیت در طیف وسیعی از بخش‌های صنعتی ازجمله کابل ، محصولات کاغذی ، چکمه‌های لاستیکی ، لاستیک ، تلویزیون و تلفن‌های همراه توسعه یافت.

شرکت نوکیا در دهه 1990 تمرکز اصلی خود را روی ارتباطات از راه دور معطوف کرد. اولین تماس GSM در سال 1991 با استفاده از تجهیزات نوکیا انجام شد. موفقیت سریع نوکیا در بخش تلفن همراه باعث شد تا در سال 1998 طی هفت سال ، نوکیا به پرفروش‌ترین برند موبایل در جهان تبدیل شد.

گوشی نوکیا 7210 که در سال 2002 عرضه شد سرانجام رنگ را به صفحه‌نمایش موبایل اضافه کرد نوکیا صفحه‌نمایش با وضوح 1.5 در 128 x128 را با یک دوربین قابل تعویض محقق کرد که به‌عنوان لوازم جانبی به همراه گوشی 7210 عرضه می­شد. همچنین در سال 2003 نوکیا موفق شد اولین تلفن دارای دوربین را معرفی کند. نوکیا 1100 ارزان‌قیمت نیز یکی از پرفروش‌ترین تلفن‌های همراه در همه زمان‌ها است. 1100 در سال 2003 راه‌اندازی شد و دارای یک چراغ‌قوه داخلی بود. این گوشی می‌تواند 50 پیام متنی را در حافظه خود ذخیره کند و با مجموعه‌ای جالب از آهنگ‌های زنگ همراه باشد. مقاومت این گوشی در برابر ضربه باورنکردنی است و با سقوط از یک ساختمان 4 طبقه اتفاقی برای این گوشی نمی­افتد.

نوکیا به‌تنهایی بیش از نیمی از بازار تلفن‌های هوشمند را کنترل می‌کرد، تسلط نوکیا بر بازار در سال 2007 باعرضه اپل آیفون پایان یافت و سرانجام ، نوکیا از رقبای خود – عمدتاً اپل و گوگل – که تولید تلفن‌های هوشمند را شروع کرده بودند، بازماند. نهایتاً در سال 2013 ، سهم نوکیا از بازار تلفن‌های هوشمند از بیش از 50 درصد در سال 2007 به کمتر از 2 درصد کاهش یافت و تجارت گوشی‌های آن به مایکروسافت فروخته شد.

و در سال 2016 برند نوکیا از طریق توافقنامه صدور مجوز با HMD Global دوباره وارد بازار گوشی‌های موبایل شد و به آن‌ها امکان ارائه تلفن تحت برند نوکیا را داد، در شهری به نام Espoo در فنلاند یک استارت آپ بانام HMD Global، به‌آرامی در حال ظهور بود ایده‌ای که این استارت آپ در سر داشت فعالیت به‌عنوان “خانه تلفن‌های نوکیا” بود و به‌این‌ترتیب این ترتیب نوکیا  رسماً وارد بازار تلفن‌های هوشمند شد.

باوجود ظهور ققنوس نوکیا از خاکستر و داستان پویا ظهور و سقوط، باید دانست که ازنظر فنی ، تلفن‌های نوکیا هرگز بازار را ترک نکردند، آن‌ها فقط نتوانستند با تلفن‌های هوشمند در حال ظهور همگام شوند.هرچند آن‌ها نسخه پشتیبان از سیستم به سبک iOS یا  Androidرا ندارند، اما تلفن­های آن‌ها همیشه محصولات پرطرفدار و خوبی بوده‌اند.

HMD Global تعدادی از کارمندان سابق نوکیا را استخدام کرد که مارک و مشتریان کمپانی نوکیا را بهتر درک کند و سرانجام HMD Global از فروش 100000 تلفن در سه‌ماهه اول سال 2017 به 4.4 میلیون دستگاه در سه‌ماهه آخر همان سال رسید.

نوکیا (HMD Global) توانایی خود را در راه‌اندازی گوشی‌های جذاب که توجه بازار را به خود جلب می‌کند ، ثابت کرده است. بااین‌وجود، این بازار همچنان تحت سلطه گلکسی سامسونگ ، آیفون اپل و اخیراً گوشی‌های جدید Huawei است. توانایی شرکت نوکیا در پیش‌بینی نیازهای مصرف‌کنندگان و تولید طرح‌ها و فناوری‌های نوآورانه این شرکت را در این زمینه تولید گوشی‌های پرفروش موفق کرده است.

در سال 2019 نوکیا گران‌ترین محصول خود Nokia 9 Pureview را با دوربین پنج لنز عرضه کرد.

آخرین گوشی نوکیا در 19 مارس 2020، به بازار آمد این تلفن هوشمند دارای سیستم‌عامل Android v10 (Q) است و پردازنده Octa core بهره می‌برد. دارای 6 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی است. Nokia 8.3 5G دارای نمایشگر IPS LCD است  وزن آن 220 گرم است دارای 4 دوربین 64مگاپیکسل، (لنز عریض)، 12 مگا پیکسل، (فوق عریض)، 2 مگا پیکسل، (لنز ماکرو) و 2 مگا پیکسل، (سنسور تشخیص عمق تصویر) است.

جمع بندی

کمپانی موبایل مختلفی در دنیا رشد کردند، مشتری های رقبای خود را دزدیدند و برخی از آنها توانستند نیازهای روز را برطرف کنند و در بازار بدرخشند، برخی جا مانند و دیرتر از همه ویژگی های مورد نیاز را ارائه کردند و برخی نیز مشکلات بوجود آمده مجالی برای پیشرفت به آن ها نداد. کمپانی های اپل، سامسونگ، موتورولا و نوکیا از قدیمی ترین کمپانی های تولید تلفن همراه بودند که بیشتر مخاطبان موبایل در دنیا را اپل و سامسونگ به برند خود مقید کردند. هواوی با کیفیت بالا و با قیمتی ارزان به جهانیان ارائه شد ولی شاید مسائل سیاسی شرکت ها مانع از آن شد که بگذارند همه گیر شود و با یک تحریم قضیه را فیصله دادند، اما شیائومی غول چینی، قدرتمند شروع به کار کرده و پیش بینی میشود در میدان رقابت پیروز میدان باشد.

زهرا خداکرمی

یک دیجیتال مارکتر فارغ التحصیل نرم افزار که عاشق هوش مصنوعی و حل مسئله و چالش های جدیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا