بازی Tales of Arise؛ مبارزات مهیج ژاپنی
سری بازی های Tales که قدمتی حدود 26 سال دارند، با نقشآفرینی شخصیت های ژاپنی خود سالهاست که در بین علاقه مندان به بازی های ویدئویی محبوب شده اند. بازی Tales of Arise تشکیلشده از دو تمدن و سیارهی کاملاً متفاوت است که یکی از آنها «دَنا» نام دارد و تمدنی سنتی و قرونوسطایی است و دیگری «رِنا» نامیده شده که تمدنی پیشرفته و مجهز به فناوریهای فوقالعاده است. حدود سه قرن قبل از وقایع بازی، سلطنت رنا به دنا حمله میکند و جمعیت عظیم این سرزمین را به زیر بردگی و اسارت خود درمیآورد. آنها دنا را به 5 سرزمین تقسیم میکنند که در هر بخش آن پادشاهی حکومت میکند و در ادامهی بازی همهی نزاعهای خیالی تاریخ این دو کشور برای کسب قدرت اتفاق میافتند.
داستان بازی
ماجرای بازی از سرزمین کالاگلیا که یکی از 5 سرزمین دنا است، شروع میشود؛ جایی که مردی از اهالی دنا به نام “آلفن” که چهرهاش با ماسکی آهنین پوشیده شده است و زنی از اهالی رِنا به نام “شیان” با گروهی به نام “Crimson Crows” روبهرو خواهند شد که به دنبال آزادی Dahna از زیر سلطهی Rena هستند. داستان بازی Tales of Arise به قدری جذاب و سرگرم کننده است که از همان ساعتهای آغازین توجه شما را به خود جلب کرده و این فقط به خاطر درونمایهی کلی و بعضی از مضامین ارزشمندی نیست که در طول بازی به آنها اشاره میشود، بلکه شخصیتهای بازی و تا حدی روایت داستان نیز در جذابیت آن نقش دارند.
بازی در مقایسه با بسیاری از همتایان خود نویسندگی خوبی دارد و به جرعت میتوان گفت که یکی از نمونههای ممتاز به حساب میآید و بدون شک در میان یکی از بهترین بازی های ویدئویی داستانی قرار دارد.
برای سرعت پیشروی داستان که به هیچ وجه بازیکن را خسته نمیکند میتوان گفت که گاهی ریتم داستان بسیار سریع روایت میشود هرچند این اتفاق بهصورت محدودتری رخ میدهد و در حدی نیست که در روایت کلی بازی خللی جدی ایجاد شود و همچنان به دلیل پرداخت خوب به شخصیتها ارتباط بازیکنان و داستان همواره حفظ میشود.
شخصیتهای Tales of Arise
شخصیتها و تعامل آنها با یکدیگر نیز به شکل فوقالعادهای کار شده است و شاید بتوان گفت که یکی از بهترین گروه شخصیتها را در این سری از بازی شاهد هستیم که در بازی اثرگذاری مهمی دارند. اگرچه آلفن و شیان در طول بازی برای رسیدن به اهداف خود با هم همکاری میکنند اما موضوع این است که آنها دو شخصیت از دو جهان متفاوتند و با هم ویژگیها و اهداف گوناگونی دارند. آنها قرار نیست در بدو آشنایی با یکدیگر بهیکباره به دوستانی صمیمی تبدیل شوند و خوشبختانه این موضوع در تعامل این دو شخصیت بهخوبی درک شده و نویسندگان سعی کردهاند که رابطهی این دو شخصیت بهمرور تکامل یابد البته چنین چیزی برای دیگر شخصیتهای بازی هم صدق میکند.
روند بازی ژاپنی Tales of Arise
طراحی مأموریتهای اصلی با ظرافت انجام شده و با ریتم و ضربآهنگ مناسبی که به خود گرفته سعی بر این دارد تا هیجان و سرگرمکنندگی بازی را حفظ کند. با این وجود، قضیه برای مأموریتهای فرعی کمی متفاوت است و اکثر آنها طراحی یکنواختی دارند. هرچند، در جریان بعضی از آنها شاهد تعاملاتی میان شخصیتهای بازی خواهیم بود که به زیباترین شکل ممکن توصیف شده اند، با این حال، هر چه در بازی جلوتر برویم، با مأموریتهای فرعی بیشتری مواجه خواهید شد که سطح دشواری آنها نسبت به ماموریتهای اصلی کمتر است.
مبارزات
سیستم مبارزات بازی Tales of Arise مهمترین عنصر مهیج بودن آن است. در هر یک از نبردها بهصورت همزمان میتوانید کنترل یکی از شخصیتهای گروه خود را در اختیار داشته باشید. این سیستمهای تمدن قدیمی و جدید ترکیب خوشایندی را ایجاد کردهاند که تجربهی مبارزات را لذتبخش تر میسازد؛ طوری که حتی همان ساعتهای ابتدایی بازی که محدودیتهای نسبتاً زیادی برای شما وجود دارد و فقط کنترل دو شخصیت آلفن و شیان را در اختیار دارید، سیستم جذاب مبارزات خودنمایی میکند اما اوج کار زمانی پدیدار میشود که رفتهرفته افراد دیگری با قابلیتهای منحصربهفردشان به گروه اضافه میشوند و استراتژی در حین مبارزات اهمیت بالاتری پیدا میکنند.
علیرغم اینکه مبارزه با غولهای آخر بازی بسیار هیجانانگیز و چالشبرانگیز است و بهتنهایی طراحی خوبی دارد، اما یک ناهماهنگی در سطح سختی آن دیده میشود؛ سطح دشواری بازی بهصورت کلی معقول است اما وقتی به سراغ غول آخر یک منطقه میرویم، ناگهان دشواری آن بهصورت نامتعادلی چند برابر میشود.
گرافیک وجلوه های بصری
یکی از بدیهیترین تحولهای بزرگ این قسمت که از همان نمایشهای آغازین بازی هم مشخص میشود، گرافیک و جلوههای بصری آن است. موضوع اصلی این است که Tales of Arise فقط به یک زیبایی سادهی ظاهری برای شخصیتهای آن خلاصه نمیشود و عناصر دیگر بازی هم به شکلی طبیعی دیده میشوند. تنوع سرزمینهای مختلف بازی از طریق این زیبایی بصری به شکل بهتری حس میشود و مخاطب بیشتر با آن مناطق ارتباط برقرار میکند؛ طبیعی است که چنین چیزی برای شخصیتهای اصلی هم صدق کند.
موسیقی بازی
شاید نتوانیم موسیقیهای Tales of Arise را از بهترینها به حساب آوریم؛ اما موسیقی متن این اثر همچنان سطح قابلتوجهی دارد و همراه با حوادث بازی پیش میرود. از طرف دیگر، از منظر صداگذاری بازی و صداپیشگی شخصیتها نیز سطح بسیار خوبی را شاهد هستیم. طبق عادت بازی کردن آثار نقشآفرینی ژاپنی، ابتدا صدای ژاپنی انتخاب میشود اما نتیجهی کار صداپیشگان انگلیسی هم بسیار مطلوب است و میتوان گفت به حدی راضیکننده واقع میشود که اگر با صدای انگلیسی بیشتر ارتباط برقرار میکنید و نمیخواهید همیشه به زیرنویس توجه داشته باشید، انتخاب آن میتواند کاملاً معقول باشد و خیال شما را راحت کند.
کلام آخر
پس از چندین تلاش، بازی Tales of Arise خون تازهای در رگهای این مجموعه جاری کرده و حیاتی نو به آن بخشیده است. این اثر برآیندی از نکات قوت و ویژگیهای پسندیدهی آثار قبلی سری بازی Tales است. تجربهی این اثر نهتنها برای تمامی طرفداران بازیهای نقشآفرینی ژاپنی تجربهای برجسته و ممتاز است، بلکه مسیر روشنی را برای قسمتهای آیندهی این سری ترسیم کرده است که حتی میتواند آیندهی درخشانتری را پدید آورد. این بازی بر روی پلتفرم PS4 و PC قابل اجرا است.
منبع pcgamer