گارانتی گوشی موبایل سامسونگ و اپل (0 تا 100 اطلاعات گارانتی)
شاید بارها از خودتان سوال کرده باشید که گارانتی موبایل و ضوابط مربوط به آن چه شرایطی دارد و خرید گوشی هایی که دارای کارت گارانتی هستند، دارای چه مزیت هایی می باشند؟ در این بحث، به بررسی کامل گارانتی گوشی های اپل، سامسونگ، و غیره پرداخته ایم و درباره معایب و مزایای آنها توضیحات کاملی ارائه داده ایم.
گارانتی موبایل به چه معناست؟
می توان گارانتی را ضمانتی برای عملکرد بدون مشکل یک وسیله تعریف کرد. به طور مثال، اگر شما یک موبایل دارای گارانتی را خریداری نمایید، شرکت گارانتی کننده تضمین می کند که آن گوشی در مدت زمان معینی دچار خرابی و نقص عملکردی نخواهد شد. گارانتی مدت زمان مشخصی دارد و خرابی ها و مشکلات گوشی را در آن دوره، تحت پوشش قرار می دهد.
مثلا اگر شما یک گوشی موبایل سامسونگ مدل گلکسی S8 را که دارای 18 ماه گارانتی می باشد، خریداری نمایید و بعد از 2 ماه، موبایل شما بدون دلیل خاصی دچار اشکال شود و یا از کار بیفتد، شرکت مورد نظر موظف است که گوشی شما را به صورت رایگان تعمیر نماید.
توصیه می شود که اپلیکیشن های موبایل را از اپ استورهای معتبر همانند بازار و گوگل پلی دانلود نمایید زیرا این برنامه ها، دارای سیستم انتی ویروس هوشمند هستند و اگر برنامه یا اپلیکیشنی رفتار مخرب داشته باشد، به شما هشدار خواهد داد. بنابراین، عملکرد موبایل شما همیشه در سطح بالایی حفظ می شود.
ضمانت نامه یا همان گارانتی برای همه ابزارها، گجت ها، و کلیه لوازم می تواند ارائه شود. به طور مثال، اتومبیل های جدید همگی گراانتی دارند و یا لپ تاب ها، کنسول های بازی و غیره، همگی می توانند با گارانتی عرضه شوند. اما مسئله مهم در این میان، کیفیت خدمات شرکت ارائه دهنده گارانتی برای گوشی های موبایل است. بسیاری از کاربران معتقدند که اصولا این شرکت ها از ارائه خدمات گارانتی به مشتریان اجتناب می کنند و به بهانه های مختلف، موبایل مشتریان را تعمیر نمی کنند. به همین علت، کاربران گوشی موبایل دارای سوالات زیاد و شک و تردید در این زمینه هستند.
در این مطلب، به بررسی جامع گارانتی موبایل، شرایط و ضوابط آن، مزایا و معایب، و انواع گارانتی در گوشی های سامسونگ و اپل و غیره پرداخته ایم، به طوریکه تقریبا می توانید پاسخ کلیه سوالاتی را که در رابطه با گارانتی تلفن های همراه در ذهنتان دارید را در این مطلب بیابید.
گوشی های موبایل به همراه تخفیف های ویژه مبیت را ببینید : قیمت گوشی
هزینه های گارانتی گوشی های اپل، سامسونگ و غیره چقدر است؟
در ابتدا بهتر است راجع به هزینه های گارانتی موبایل نکاتی را گوشزد کنیم. عرضه گوشی های نو و تازه در بازار ایران به دو صورت “با گارانتی” و “بدون گارانتی” اتفاق می افتد. مثلا اگر قصد دارید یک گوشی آیفون مدل 8 را خریداری نمایید و به فروشگاههای موبایل مراجعه کنید، احتمالا خواهید دید که دو نسخه از آیفون 8 را به شما ارائه می دهند که یکی با گارانتی و دیگری بدون گارانتی می باشد! در این حالت، با یک تفاوت قیمت در ای دو نسخه مواجه خواهید شد. به طور مثال، قیمت گوشی آیفون 8 با گارانتی حدود 500 هزار تومان بالاتر از گوشی بدون گارانتی می باشد. به عبارت دیگر، در همان ابتدا هزینه گارانتی گوشی را از شما دریافت خواهند کرد.
البته این هزینه، با توجه به نوع و مدل گوشی موبایل متفاوت می باشد. اگر خریدار یک گوشی گران قیمت هستید، هزینه بالاتری هم برای گارانتی از شما دریافت خواهد شدکه ممکن تا چند میلیون هم برسد. برعکس، اگر به دبال خرید یک گوشی میان رده ای هستید، هزینه گارانتی خیلی بالا نیست و گاهی زیر 200 الی 300 هزار تومان می باشد. بنابراین، مدل و نوع گوشی مورد نظرتان، بروی میزان هزینه گارانتی تاثیر می گذارد. باید دقت داشت که این هزینه تنها یکبار از شما دریافت می گردد و مشتری موظف نیست هزینه ی دیگری بابت خدمات گارانتی به شرکت مورد نظر پرداخت نماید.
گارانتی گوشی های موبایل چه مدت اعتبار دارد؟
بسته به ضوابط و سیاست های شرکت ارائه دهنده خدمات گارانتی، مدت اعتبار گارانتی ها متفاوت است. البته از نظر مشتری، هر چقدر مدت زمان اعتبار گارانتی طولانی تر باشد، بهتر است و برعکس، شرکت های ارائه دهنده سرویس گارانتی ترجیح می دهند که این مدت کوتاه تر باشد زیرا ریسک آن کمتر است. به طور کلی، مدت زمان خدمات گارانتی برای گوشی های اپل، سامسونگ و غیره در ایران حدود 18 ماه است و گاهی این مدت به 1 الی 2 سال هم می رسد. هر میزان مدت اعتبار گارانتی بیشتر باشد، هزینه پرداختی بابت خدمات بیشتر خواهد بود، و هر اندازه مدت زمان گارانتی کمتر باشد، هزینه مورد نظر نیز کمتر خواهد بود. باید یادآور شد که گارانتی موبایل برخلاف بیمه موبایل قابل تمدید نیست و تنها برای یک دوره معین در نظر گرفته می شود.
چنان چه گوشی خریداری شده دارای 18 ماه گارانتی باشد و در طی این مدت مشکلی برای موبایل بوجود بیاید، شرکت گارانتی کننده موظف به پاسخگویی است. باید در نظر داشت که مشکل گوشی نباید ناشی از سهل انگاری کاربر باشد. در ادامه به این مطلب خواهیم پرداخت. به محض اتمام مدت زمان گارانتی، شما نمی توانید برای مشکلات گوشی موبایلتان از گارانتی استفاده نمایید و هزینه های مربوطه به عهده خودتان می باشد. دقت داشسته باشید که مدت زمان گارانتی موبایل ها با توجه به شرایط و سیاست گذاریهای شرکت گارانتی کننده تعیین می شود و برای یک گوشی در بازه های مختلفی ارائه می شود.
چه مشکلاتی شامل گارانتی گوشی موبایل نمی شوند؟
متاسفانه، هر نوع مشکل و خرابی که در گوشی موبایل ایجاد می شود، شامل گارانتی نمی شود. گارانتی بدین معناست که قطعات سخت افزاری تلفن همراه شما در بازه زمانی تعریف شده، بدون دخالت عوامل جانبی مانند شکستگی صفحه نمایش و یا گوشی آب خورده، دچار اشکال نخواهند شد. مشکلات زیر شامل گارانتی گوشی موبایل نمی شود:
- خرابی ناشی از آب خوردگی و نفوذ مایعات: این نوع خرابی ها شامل گارانتی نمی شوند. حتی گوشی های که دارای استاندارد ضد آب هستند نیز اگر دچار خرابی ناشی از آب خوردگی شوند، نمی توانند تحت پوشش خدمات گارانتی قرار گیرند. به عنوان مثال، اگر گوشی گلکسی S9 پلاس سامسونگ پس از یک هفته از زمان خرید، در آب بیفتد و یا به دلیل ریختن آب بروی گوشی، خراب شود، شما نمی توانید با استفاده از گارانتی گوشی خود را رایگان تعمیر کنید. این موضوع یکی از نقاط ضعف گارانتی گوشی موبایل است که در بیمه موبایل مورد توجه قرار گرفته و تحت پوشش قرار داده میشود.
- خرابی ناشی از ضربه و سهل انگاری کاربر: چنانچه خرابی گوشی موبایل به دلیل سهل انگاری کاربر، چه سهوی و چه عمدی، اتفاق بیفتد، شامل گارانتی نخواهد شد. به طور مثال، اگر گوشی آیفو مدل XS خود را یک روز قبل با گارانتی 18 ماه خریداری کرده باشید و ال سی دی گوشی با افتادن از دستتان دچار شکستگی شود، نمی تواند از سرویس گارانتی بهره ببرید. خرابی های ناشی از نوسانات برق، استفاده از شارژرهای نامرغوب، تصادف، بلایای طبیعی و غیره هم تحت گارانتی گوشی موبایل قابل تعمیر نیستند.
- خراب شدن پیکسل های ال سی دی: در بعضی موارد، تعدادی از پیکسل های صفحه ال سی دی گوشی شما می سوزد و نقاط کوچک و تاریکی بروی صفحه ایجاد می شوند. خال اگر تعداد این پیکسل های سوخته بیشتر از تعداد مشخص شده در خدمات گارانتی باشد، شما قادر نخواهید بود برای تعمیر گوشی از گارانتی استفاده کنید، حتی اگرشما در ایجاد این خرابی، دخالتی نداشته باشید. شاید این موضوع کمی گیج کننده باشد. به این مثال دقت کنید. تصور کنید شرکت گارانتی کننده، طبق ضوابط، فقط زمانی ال سی دی شما را رایگان تعویض می کند که حداقل 3 پیکسل سوخته داشته باشد. حال اگر پیکسل های سوخته گوشی شما کمتر از سه عدد باشد، شرکت دیگر خدمات گارانتی به شما ارائه نمی دهد و ال سی دی شما را تعویض نمی کند. اما به محض اینکه تعداد پیکسل های سوخته به 3 عدد یا بیشتر برسد، شرکت موظف به تعویض صفحه نمایش گوشی خواهد بود.
مواردی که در بالا گقته شد، اصلی ترین مواردی است که شامل گارانتی نمی شوند. نکته جالب اینجاست که در اکثر موارد خرابی های گوشی، ناشی از سهل انگاری خود کاربران می باشند. برای مثال افتادن گوشی از دست کاربر و شکستن ال سی دی یا از کار افتادن آن یکی از شایع ترین اتفاق هایی است که هر روز رخ میدهد و متاسفانه تحت ضوابط گارانتی قابل تعمیر نیستند! این مسئله در مورد خرابی ناشی از آب خوردگی هم صادق است. به دلایلی که گفته شد اکثر کاربران علاقه ای به خرید گوشی موبایل که دارای گارانتی است، نمی باشند و معتقدند که خدمات گارانتی هیچ کارایی ندارد! این مسئله زمانی بحرانی تر می شود که شرکت های ارائه خدمات گارانتی، سعی می کنند با استفاده از تبصره های مختلف، هر نوع خرابی را دور زده و از ارائه خدمات به مشتری سر باز می زنند!
آمار رضایت مشتریان از گارانتی گوشی موبایل
بر طبق آمار، متاسفانه بیش از 60 درصد کاربران از خدمات و سرویس دهی شرکت های گارانتی رضایت ندارند! کاربران مدعی هستد که این شرکت ها، هر نوع خرابی را به خود کاربر نسبت داده و از تعمیر گوشی موبایل ممانعت می کنند. به عنوان مثال، تصور کنید که گوشی شما ناگهان خاموش می شود و دیگر روشن نمی شود و شما نیز هیچ دخالتی در این خرابی نداشته اید. حال، به نمایندگی رسمی گاراتی گوشی مراجعه می کنید، اما شرکت نماینده ادعا می کند که این خرابی احتمالا در اثر ضربه یا آب خوردگی ایجاد شده و شامل خدمات گارانتی نمی شود! این نشان می دهد که شرکت مذکور به هر نحوی شده قصد دارد از زیر بار مسئولیتی که بر عهده دارد، شانه خالی کند. گزارشات زیادی حاکی از این است که در اکثر موارد، شرکت های ارائه دهنده گارانتی به بهانه های مختلف تلاش دارند گوشی خراب شده را تعمیر نکنند و مشتریان نیز هیچ راهی جز پذیرش این مسئله ندارند. به همین علت، مشتریان بسیار کمی از خدمات گارانتی رضایت دارند و همانطور که قبلا ذکر شد بسیاری از کاربران اعتقادی به خرید گوشی دارای گارانتی، ندارند و معتقدند بهتر است از همان ابتدا هزینه اضافی پرداخت نکنند و به دنبال خرید گوشی بدون گارانتی باشند. بر خلاف گارانتی، بیمه موبایل با رویکردی بسیار متفاوت، به دنبال جلب رضایت مشتریان هستند.
آیا در ایران،گارانتی اصلی اپل ارائه میشود؟
شرکت اپل در ایران دارای نمایندگی نیست و کاربرانی که در داخل ایران ایم مدل گوشی ها را خریداری و استفاده می کنند، قادر نیستند از مزایا و خدمات شرکت اپل استفاده نمایند. با این وجود، در ایران گوشی های آیفون و آیپدهای دارای ضمانت نیز ارائه می گردند که از سوی شرکت های واسطه و داخلی پشتیبانی می شوند. بنابراین می توان گفت که میان گارانتی اپل و دیگر برندهای موبایل در ایران، هیچ تفاوتی وجود ندارد.
آیا در ایران، گارانتی اصلی سامسونگ ارائه میشود؟
با توجه به روابط خوب میان دو کشور ایران و کره جنوبی، گارانتی های رسمی سامسونگ در ایران فعال هستند. اما باید توجه داشت که همه شرکتهای ارائه دهنده خدمات گارانتی سامسونگ در ایران، تحت نظارت شرکت اصلی نیستند و اغلب این شرکت ها به صورت واسطه فعالیت می کند و منشاء داخلی دارند. برخی از اصلی ترین این شرکت ها شامل مواردی همچون گارانتی پارس سامتل، گارانتی پارس مایکروتل، گارانتی گروه هماهنگ، گارانتی سامسونگ الکترونیکس خاورمیانه و غیره میشوند. قبل از استفاده از خدمات این شرکت ها، به وب سایت آنها مراجعه کنید و شرایط و ضوابط مربوط به خدمات گارانتی آنها را بررسی نمایید تا از کیفیت خدمات آنها اطلاع یابید.
نتیجه گیری
در این بحث، به بررسی گارانتی گوشی های موبایل سامسونگ، اپل و غیره در داخل کشور پرداختیم. به نظر می رسد بیمه موبایل در مقایسه با خدمات گارانتی موبایل، سرویس بهتری به مشتریان ارائه می دهند و گزینه مناسب تری می باشند. البته نباید فراموش کرد که هزینه بیمه موبایل بسیار بیشتر از هزینه ای است که شما در ازای خدمات گارانتی باید پرداخت کنید.
شما چه نظری راجع به خدمات گارانتی گوشی های همراه در ایران دارید و چه تجربه ای در این باره داشته اید؟