چرا گوشی سیم کارت را نمی خواند ؟ رفع مشکل آن
تاکنون این اتفاق برای شما افتاده که هنگامی که میخواهید یک تماس اضطراری بگیرید موبایلتان سیم کارت را نشناسد؟ گاهی شناخته نشدن سیم کارت توسط گوشی رخ میدهد و میبایست دلیل آن را پیدا کرد. ولی علت پدید آمدن این مساله چه چیزی میتواند باشد؟ آیا گوشی خراب شده است؟ آیا مشکل از سیم کارت است؟ آیا ممکن است اجزایی مانند برد و غیره آسیب دیده باشد؟ این مساله را چگونه باید برطرف کرد؟ ما در مطلب پیشرو همه ی علتهای خوانده نشدن سیم کارت توسط گوشی را مورد بررسی قرار میدهیم. این نکته را در نظر داشته باشید که علتها و راهحلهایی که در این مقاله آورده میشوند، ویژه گوشی به خصوصی نبوده و همه ی شرکتها و موبایلهای هوشمند را دربرمیگیرد.
- در وهله اول موبایلتان را خاموش کنید.
- سیم کارتتان را از محل خود خارج کرده و سپس دوباره آن را در جایش قرار دهید.
- درصورتی که مشکل برطرف نشد، یک سیم کارت دیگر را در موبایل خود قرار داده و تست کنید.
- در صورتی که موبایل شما جایگاه دو سیم کارت را دارد، سیم کارتتان را در جایگاه دوم گذاشته و دوباره امتحان کنید.
گوشی های موبایل به همراه تخفیف های ویژه مبیت را ببینید : قیمت گوشی
دلیل عدم شناسایی سیم کارت توسط موبایل چیست؟
اکنون درصورتی که این مراحل را گذراندید و مشکل عدم شناسایی سیم کارت برطرف نشد علت آن را در ادامه مقاله میتوانید پیدا کنید. خوانده نشدن سیم کارت میتواند علتهای مختلفی داشته باشد. ما به بررسی بعضی از شایعترین علتها میپردازیم: این امکان وجود دارد که عدم شناسایی سیم کارت به علت جایگیری نامناسب و یا خراب بودن آن باشد، تغییر اندازه سیم کارت، مشکلات مربوط به شیار سیم کارت، عدم تنظیم اتوماتیک شبکه، تغییر رام و فلش کردن گوشی، سیم کارت رجیستر نشده و …
بنابراین درمییابیم که دلایل بسیاری هستند که باعث خوانده نشدن سیم کارت توسط اسمارت موبایلها میشوند. مساله خوانده نشدن سیم کارت حتما به دلیل معیوب بودن اجزا نیست، بلکه ممکن است سیم کارت به خاطر فشار آمدن به موبایل در درون کیف و… تغییر مکان داده و توسط گوشی خوانده نشود. هرچند در بعضی از مدلهای تلفنهای همراه، مشکلات نرم افزاری وجود دارند که موجب چنین اختلالاتی میشوند. در هر صورت خوانده نشدن سیم کارت توسط گوشی مساله ی نگران کنندهای نبوده و با راهکارهایی که در این مقاله ارائه شده است، حل شدنی است.
چگونه مساله خوانده نشدن سیم کارت توسط موبایل را برطرف کنیم؟
- راهاندازی مجدد و برگرداندن به تنظیمات کارخانه
هنگامی که مشاهده کردید موبایلتان سیم کارت را نمیخواند، در وهله ی اول، آن را راهاندازی مجدد کنید. ریاستارت کردن، موبایل را در رفع مشکلات نرم افزاری یاری میدهد و باعث میشود سیم کارت در دستگاه خوانده شود. برگرداندن به تنظیمات کارخانه نیز یک روش دیگر برای حل مشکل خوانده نشدن سیم کارت است. هرچند این راهکار میبایست در صورت برطرف نشدن مشکل در آخرین مرحله صورت گیرد. به این معنا که در مرحله ای که هیچ کدام از راهکارها مشکل را برطرف نکردند، بعد از تهیه نسخه پشتیبان، گوشی را به تنظیمات کارخانه بازگردانید.
- بیرون آوردن و قرار دادن دوباره سیم کارت
زمانی که با مساله خوانده نشدن سیم کارت روبرو شدید، یک راهکار دیگر خارج کردن سیم کارت از گوشی و قرار دادن دوباره آن در محل سیم کارت است. شیار قرارگیری سیم کارت را با استفاده از سوزن موبایل درآورده و سیم کارت را بیرون بیاورید. اکنون دوباره آن را در جای خود قرار داده و اطمینان حاصل نمایید که به درستی در محل خود قرار گرفته است. در صورت رفع نشدن مساله، راهکارهای دیگر که در ادامه آمده است را تست کنید.
- تنظیم اپراتور شبکه به صورت دستی
جهت برطرف کردن مساله خوانده نشدن سیم کارت توسط گوشی، راهکار دیگر این است که به طور دستی اپراتور شبکه خود را تنظیم کنید. در موبایلها با سیستم عامل اندروید، مسیر Wireless and Networks -> Mobile Networks -> Network Operators را رفته و اپراتور شبکه را به صورت دستی برگزینید.
- پاک کردن سیم کارت و جایگاه آن
این امکان وجود دارد که عدم تمیز بودن سیم کارت و یا جایگاه قرارگیری آن باعث خوانده نشدن سیم کارت توسط گوشی شود. هر نوع آلودگی، گردو غبار و غیره که در میان تراشه سیم کارت و جایگاه آن قرار بگیرد میتواند موجب خوانده نشدن سیم کارت شود. از این رو میبایست تمام قطعات نظیر سیم کارت، شکاف و محل قرارگیری آن را به خوبی پاک کنید.
- پاکسازی حافظه کش
در بعضی موارد با پاکسازی حافظه کش مساله شناسایی نشدن سیم کارت توسط گوشی و تبلت برطرف میشود. از طریق طی کردن مسیر Settings > Storage > Internal Storage > Cached Data اطلاعات حافظه کش را پاکسازی کنید.
- تعمیر کردن سخت افزار
درصورتی که تاکنون موفق به برطرف کردن مساله خوانده نشدن سیم کارت توسط گوشی نشدهاید، این احتمال وجود دارد که یکی از قطعات آنتندهی آن و یا برد دچار آسیب شده باشد. در این حالت لازم است تا گوشی را نزد یک تعمیرگر برده تا با بررسی دقیق آن، ایرادات را شناسایی و قسمتهای معیوب را تعمیر و یا تعویض کند. بدین جهت دستیاران ما برای خدمترسانی به شما آماده هستند.
عدم خواندن سیم کارت بعد از نصب رام
بعد از نصب کردن رام، یکی از شایعترین مسائلی که احتمال دارد رخ دهد، خوانده نشدن سیم کارت توسط گوشی است. به طور معمول این مساله زمانی اتفاق میافتد که رامی را بر روی موبایل فلش کرده باشید که بیسباند آن با بیسباند رام کنونی موبایل متفاوت باشد. به جهت برطرف کردن این مساله میبایست فایل پیوستی را که ارائه دهنده کاستوم رام به منظور برطرف کردن این مساله در اختیار شما قرار داده است بر روی موبایلتان نصب کنید. در صورتی که ارائه دهنده کاستوم رام این فایل را پیوست نکرده باشد، میبایست رام مناسب گوشی خود را از سایت تولیدکننده موبایلتان پیدا کرده و نصب کنید. اگر با انجام تمامی وارد ذکر شده باز هم مشکتان برطرف نشد با کارشناسان تعمیرات موبایل ارتباط برقرار کنید.
کارهای ابتدایی دیگر در هنگام عدم شناسایی سیم کارت
درصورتی که ملاحظه کردید بعد از قرار دادن سیم کارتتان در داخل موبایل، سیم کارت به طور صحیح عمل نمیکند، نخست به پیام اخطاری که برای شما نشان داده میشود دقت کنید. اگر پیامهایی مانند Insert SIM not ready, SIM error و … برای شما نمایش داده شد، میبایست کارهای ابتدایی که در رابطه با مساله شناسایی نشدن سیم کارت توسط گوشی مطرح شد را انجام دهید. همانطور که میدانید طرح رجیستری بر روی موبایلها اجرا میشود، بنابراین نخست پیش از یافتن علت عدم شناسایی سیم کارت توسط موبایل، از رجیستر بودن موبایل خود مطمئن شوید. اگر موبایل جدیدی خریده اید آن را به طور صحیح به نام خود ثبت و فعالسازی نمایید.
- سیم کارت و باطری گوشی را از آن بیرون آورده و دوباره سرجاش خود قرار دهید.
- به طور دستی اپراتور شبکه را تعیین نمایید.
- حالت شبکه را بر روی خودکار قرار دهید.
- سیمکارت را بیرون آورده و جایگاه آن را به خوبی پاک کنید.
- در منوی گوشی حالت هواپیما را روشن و سپس خاموش کنید.
- اطلاعات غیرضروری در کَش موبایل اندرویدی خود را پاکسازی کنید.
- تغیر مکان دهید.
- رادیو آنتن را فعال و غیرفعال کنید.
- موبایلتان را ریست فکتوری کنید.
- اشکال در کد IMEI را چک و برطرف کنید.
- نرم افزار اندروید موبایلتان را آپدیت کنید.
- تنظیمات شبکه را بر روی تنظیم پیش فرض آن قرار دهید.
- به طور دستی پروتکل APN را تعیین کنید.
- از رجیستر بودن موبایلتان اطمینان حاصل کنید.
- با مرکز خدمات مشتریان تماس حاصل نمایید.