گوشی موبایل چه رنگی بخریم ؟ (2 نکته راهنمای انتخاب رنگ)
شرکتهای تولید کننده لوازم و تجهیزات الکترونیک مصرفی یک شیوه نوین و تازه ای جهت به فروش رساندن محصولات خود یافتهاند؛ شیوه ای که در آن طراحی محصولات خود را فقط به اندازهای تغییر میدهند که مانند یک محصول جدید و بهروز به نظر رسد و نظر مشتریان را به سوی خود جلب نماید. این واقعه چند سالی است که در بازارهای تلفن همراه هوشمند نیز اتفاق افتاده و شاهد تلفن همراههایی با رنگهای عجیب و متنوع هستیم؛ رنگهایی که برندها و شرکتها جهت بازاریابی اسامی جلب توجه کنندهای مانند: خاکستری تیتانیومی،آبی مرجانی و مشکی خالص روی آن میگذارند و با جلوه گری و زیبانمایی سعی برآن دارند که نظر مشتری را به سوی خود کشند. ما با توجه به این نکته به سراغ آمارها رفته ایم تا متوجه شویم چه رنگ هایی از محبوبیت بیشتری در میان کاربران برخوردار بوده و چه رنگ هایی در حال حذف شدن از این بازار مهیج و رقابتی هستند.
گوشی های موبایل به همراه تخفیف های ویژه مبیت را ببینید : قیمت گوشی
چه رنگ هایی از محبوبیت بیشتری بین کاربران برخوردار است ؟
تنها کافی است گشتوگزاری در بازار کنید تا خودتان بتوانید حدس بزنید که کدام رنگها بیشتر از رنگهای دیگر مورد توجه کاربران است. از جهت آماری نیز اگرچه شرکت های سازنده، اطلاعاتی در زمینه محبوبیت و مورد پسند بودن رنگ های تلفن همراه پرطرفدار خود انتشار نمیدهند، اما سایتهای اینترنتی معروفی در این حوزه سالیانه نظرسنجی هایی که نشان میدهد رنگ مشکی، محبوبترین رنگ در میان خریداران است، برگزار میکنند. طبق آخرین نظرسنجی که سایت معروف Phonearena از خود منتشر کرده و بیش از سه هزار نفر شرکتکننده در آن حضور یافته، رنگ مشکی توانست با در اختیار گرفتن نزدیک به 35 درصد آرای شرکت کنندگان، تحت عنوان رنگ منتخب در ابتدای جدول قرارگیرد، و پس از آن یک رنگ کلاسیک دیگر قرار گرفته است که مسلماً در طی سه سال گذشته ، محبوبیتش نیز کمتر هم شده است؛ منظور از رنگ کلاسیک، همان رنگ سفید است که هم اکنون نزدیک به 23.5 درصد محبوبیت دارد. در ادامه جدول کمی اوضاع پیچیدهتر میشود. رنگ طلایی یا گلد که اخیراً محبوب شده است، نزدیک به 8 درصد طرفدار داشته و پس از آن در رده های دیگر رنگ های آبی، خاکستری و قرمز به ترتیب با 6.8، 6.7 و 6.4 درصد قرار گرفته اند. دیگر رنگ ها هم هنوز نتوانستهاند جایگاه مناسبی در جدول پیدا کنند و از نظر محبوبیت در رده های پایین تری قرار میگیرند.
جایگاه رنگ ها در شخصیتشناسی
شاید خیل عظیمی از ما اصلاً متوجه تاثیر انتخاب رنگها در زندگیمان نباشیم. یعنی تمام توجه مان این باشد که وارد فروشگاه شویم و فقط به دنبال خرید تلفن همراهی که چند ماه در مورد آن تحقیق کردیم و منتظرش بودیم، بدون توجه به رنگ آن باشیم. ولی طبق تحقیقات انجام شده رویه خرید تلفن همراه اینگونه هم نیست و مسائل گوناگون و متعددی روی انتخاب ما تاثیر گذارند. روانشناسان به این نتیجه رسیده اند که هر بار ما با مسئله گزینش رنگ مواجه می شویم، به شکل ناخودآگاه چیزی که درون فکرمان می گذرد را به نمایش می گذاریم. در این بین فقط 20 درصد مواقع است که این مسئله به شکل ناخودآگاه اتفاق افتاده و در 80 درصد مواقع، حال و احوال درونی ماست که روی این انتخاب موثر است.
در یک تحقیق که بر روی تلفن همراه مدل لومیا از برند نوکیا صورت پذیرفته بود، این مسئله کاملاً تایید گردید. چهار رنگ محبوب این تلفن همراه عبارت بودند از؛ آبی، سفید، صورتی و البته مشکی. این چهار رنگ در اختیار گروهی از داوطلبان قرار گرفت تا به ارتباط بین انتخاب آنها و شخصیتشان پیبرده شود. آن دسته از افرادی که رنگ آبی را برگزیده بودند، بیشتر اهل مطالعه و اندیشه بودند و اخلاقیاتی همانند فيلسوفان را داشتند. این افراد که رنگ جلب توجه کنندهای مانند آبی را گزیده بودند، از نظر شخصیتی، بیشتر آدم های شاد، پرانرژی و باهوش بودند و آن سری از افرادی که به سمت و سوی رنگ سفید رفته بودند بیشتر از طبقه مرفه و ثروتمند جامعه خود بودند و در موضوعی خاص تبحر داشتند.
همان طور که می دانید نگهداری از رنگ سفید معمولاً کاری سخت و نیازمند دقت بالا است و کسانی که این رنگ را برمی گزینند، استانداردهای بالایی در زندگی خود دارند، ایضاً رنگ سفید به علت سفیدی و خالص بودن، نشان از ذات درونی خریداران آن دارد، یعنی ذاتی پاک، آرام و احتمالاً مظلوم. همچنین اکثراً زنان به سمت رنگ های صورتی و مشابه آن رفته بودند. روانشناسان به طور معمول معتقداً این رنگ نمادی از فمینیسم یا نهضت طرفداری از حقوق زنان، جسارت و البته لطافت میباشد. و درنهایت به رنگ مشکی میرسیم که بیشتر نظر داوطلبان را جلب کرده بود. این سری از افراد بیشتر از بقیه با مد و ترند روز دنیا ارتباط برقرار کرده و در بسیاری از مواقع با جریان مردم همراه میشوند، البته از طرفی این افراد بسیار به فناوری و تکنولوژِی علاقهمند بوده و همچنین بیشتر مایلند که نقش یک محافظ را ایفا کنند.
سازنده های تلفن همراه به سمت چه رنگ هایی رفته اند؟
با توجه به مناسبتها و رویدادهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، بسیاری از برندهای سازنده، نسخههای محدودی با رنگهای خاص و جذاب تولید کردهاند. برای مثال شرکت اپل با توجه به شیوع بیماری ایدز (عفونت HIV) به سراغ تولید محدود محصولاتی به رنگ قرمز که رنگ نماد این بیماری میباشد رفت یا شرکتهایی که به دلیل فرا رسیدن روز ولنتاین به سراغ رنگهای قهوهای و قرمز میروند ولی در این چند سال گذشته ماجرا کاملاً فرق کرده است و دیگر شرکتها این رنگهای ویژه و خاص را فقط برای مناسبتها در دسترس عموم قرار نمیدهند بلکه نیاز مخاطبان را فهمیده و به دنبال رنگهایی رفتهاند که کاربران میپندارند شخصیت آنها را تکمیل میکند. به عنوان مثال: شرکت سازنده تلفن همراه سامسونگ در استراتژی تازه ای به سراغ رنگهای طلایی، آبی و حتی قرمز رفته است. اما در عین حال رنگهای ارغوانی و بلک بری صورتی را به طیف رنگهای خود اضافه کرده است.
شرکت چینی هوآوی به تازگی روی رنگ آبی متمرکز شده است و شرکت ال جی نیز اضافه بر رنگ آبی، طیف رنگی خاصی از خاکستری و صورتی را به نمایش گذاشته است.
رابطه رنگ ها با سن کاربران در چیست؟
در گذشته تلفن همراه فقط مربوط به قشر یا گروه خاصی از جامعه بود. اما امروزه و باتوجه به شیوع کرونا، حتی کودکان زیر 10 سال هم تلفن همراه دارند و چه بسا نحوه کار با آن را بهتر از ما بلد هستند. طبق آخرین تحقیقات کودکان زیر 10 سال معمولاً انتخاب رنگی خاصی ندارند و بیشتر به کاور تلفن همراه هایی علاقه نشان میدهند که طرح هایی از کارکترهای انیمیشنی محبوشان مانند: کارتون های معروف بن تن، باب اسفنجی و … را داشته باشند. در حقیقت برای این رده سنی کاور تلفن همراه مورد توجهتر از رنگ آن است.
در میان کاربران، بیشتر نوجوانان به رنگهای شاد مانند: آبی، زرد، صورتی و حتی بنفش متمایل اند. و با بیشتر شدن سن و رسیدن به سنین جوانی و میانسالی بیشتر شاهد تمایل به رنگهای جدیتر هستیم. و از نظر جنسیتی، دختران بیشتر به سمت رنگهای طلایی و صورتی تیره گرایش پیدا میکنند و پسران نیز علاوه بر مشکی، به رنگ های آبی تیره و خاکستری علاقه نشان میدهند.
امسال چه رنگی ترند جهانی بود؟
برای اینکه بدانیم چه رنگهایی بیشتر مورد استقبال و توجه مردم و شرکتهای سازنده واقع شده باید سراغ شرکتهای پرچمدار و پیشرو در این زمینه که در محصولات خود، تنوع رنگی زیادی داشته و دست شما را برای انتخاب های متنوع باز گذاشتهاند، برویم. آبی نخستین رنگی است که خود را با قدرت نشان داده است. این رنگ تا نزدیک به سه سال پیش، تنها جهت خودنمایی در بعضی از مدلهای میان رده و معمولی به کار گرفته میشد، اما اکنون در طیف رنگی متنوعی از آبی، شرکتهای پیشرو و برتر این رنگ را به کار گرفته و به اسامی مختلفی همانند: آبی مراکشی، آبی مرجانی و غیره در محصولات خود آن را تبلیغ و معرفی میکنند. در این بین تلفن همراه Honor8 با رنگ آبی خاص خود توانست توجههای بسیاری را به سوی خود جلب کند و حتی خودش را به عنوان یک برند شبه پرچمدار جابزند.
کدام رنگ ها در بازارهای تلفن همراه ایران، بیشترین قیمت ها را دارند؟
همانطور که میدانید تلفن همراههای وارداتی در رنگهای متنوع با یک قیمت عرضه میشوند ولی در بازار ایران با یک نرخ فروخته نمیشوند. تنها کافی است فروشندهها متوجه شوند که کدام رنگ خاص در بازار کمتر و پر طرفدارتر است تا قیمت آن را افزایش داده و بازارش را داغتر کنند. برای مثال: تلفن همراه برند سامسونگ مدل نوت ۸ در رنگ مشکی با قیمتی در حدود چهار میلیون و 400 هزار تومان به فروش میرسد اما رنگ طلایی آن نزدیک به چهار میلیون و 500 هزار تومان قیمتگذاری شده است، همچنین تلفن همراه مدل Mate10 از برند هوآوی نیز با شرایط روبرو در اختیار مصرف کنندگان قرار میگیرد. رنگ قهوه ای آن که به نظر خیلی محبوب و موردپسند نبوده در حدود سه میلیون و 400 هزار تومان قیمتگذاری میشود، اما مدل خاکستری آن با قیمت سه میلیون و 480 هزار تومان در بازار به فروش میرسد.
این تفاوت قیمت در تلفن همراه برند اپل، مدل آیفون 8 پلاس، نیز بیشتر به چشم میخورد. رنگ طلایی یا گلد این تلفن همراه 260 هزار تومان گرانتر از رنگ خاکستری آن و با قیمت شش میلیون و 260 هزار تومان به فروش میرسد. و با این توضیحات و نگاهی مختصر به قیمت های دیگر برندها، به نظر میرسد که کاربران ایرانی برخلاف ترندهای جهانی، بیشتر به سمت رنگ طلایی متمایلاند.