Judgment ؛ کاراگاهی در جست و جوی یک قتل
بازی جاجمنت یکی از بهترین بازی های سبک Yakuza، به حدی مورد توجه قرار گرفت که اکنون برای کنسولهای نسل نهم نیز عرضه شده است. حال باید دید نسخهی ریمستر بازی Judgment تا چه اندازه نسبت به نسخهی نسل هشتم خود پیشرفت داشته است. سه سال قبل از شروع داستان اصلی بازی، وکیل جوانی به نام «یاگامی» با پیروزی در یک پروندهی مهم به سرعت مشهور میشود. موکلِ یاگامی یک سال بعد از تبرعه شدن، به جرم قتل همسرش، مجددا بازداشت میشود؛ این مسئله باعث میشود که نه تنها همه، بلکه یاگامی نیز تصور کند در قضاوت خود اشتباه کرده است. تمامی این اتفاقات باعث سرخوردگی موکل جوان داستان شده و نهایتا یاگامی تصمیم میگیرد وکالت را کنار گذاشته و به عنوان کاراگاه خصوصی، مشغول به کار شود.
داستان بازی در زمان حال روایت میشود؛ جایی که سه سال از این اتفاقات گذشته و پروندهی مشکوکی توسط یاگامی در حال بررسی است. ماجرای این پروندهی مشکوک در خصوص یک قاتل زنجیرهای با نام Mole است و ماجرا زمانی جذاب میشود که شخصیت اصلی بازی متوجه ارتباطات زیاد این پرونده با پروندهی سه سال پیش میشود.
موسیقی، دیالوگ و نورپردازی
موسیقی متن، دیالوگها و فلشبکهایی که گاها در میانپردهها میبینیم، همگی تلاش میکنند تا داستان رازآلود بازی را به تصویر بکشند. بخش دوم قصهگویی در طراحی مراحل اصلی بازی اتفاق میافتد؛ جایی که جاجمنت تلاش میکند تا با المانهای موجود در روند بازی، حس و حال یک کاراگاه خصوصی را به شما نشان دهد. مراحل تعقیب و گریز، بازکردن قفلها، درگیریهای خیابانی و یا استفاده از وحی درونی، از مثالهای خوب این بخش به شمار میآیند. اسناد و مدارکی که در طول بازی به صورت متنی یا شنیداری پیدا میکنید بخشی دیگر از بار داستانگویی را به دوش میکشند. طراحی بصری محیط، اگر چه دارای جزئیات زیادی نیست؛ اما نقش به سزایی در فهم و بیان یک زندگی ژاپنی و نقش یاکوزاها (مافیاهای ژاپنی) در زندگی شهری را دارد.
موسیقی متن بازی Judgment بیانگر خوبی برای مراحل و هیجان بازی است؛ بسته به این که شما در حال دیدن یک میانپرده باشید یا در حال نبرد با یاکوزاها در خیابان، ریتم موسیقی متن بازی نیز متفاوت است. به هنگام نبردهای خیابانی هم شاهد موسیقی خارق العاده ای هستیم که شیرینی مبارزات را دو چندان شود. در بخش صداگذاری اضافه شدن دیالوگهای انگلیسی به بازی باعث شده تا خلاف عناوین یاکوزا بتواند افراد بیشتری را درگیر تجربهی این عنوان کند.
شخصیت های بازی Judgmen
تمامی موارد ذکر شده در کنار هم، داستان یک کاراگاه خصوصی باهوش را در دل کوچه پس کوچههای ژاپن، به تصویر میکشند. در کنار همهی این موارد تنوع شخصیتهای فرعی کمک شایانی به داستانپردازی کرده است. وجود یک دوست احمق ولی قدرتمند و وفادار یا یک رئیس سالخورده ولی با تدبیر به عنوان مشاور در کنار شخصیت اصلی، باعث میشوند فهم داستان ملموستر شود. تنوع شخصیتهای فرعی کم نبوده و با توجه به پرداخت خوبی که روی آنها انجام شده است، روند فهم داستان، شفافتر میشود.
مبارزات و روند بازی
گشت و گذار در شهر، خرید و فروش از مغازهها ودرگیریهای خیابانی سرگرمکننده از جمله جذابیت های رایج در بازی هستند. Judgment بر خلاف اکثر عناوین یاکوزا به شما این امکان را میدهد تا به دو روش مبارزه کنید و سپس با انجام ماموریتهای اصلی و فرعی و همچنین تعاملات محیطی امتیاز و قابلیت های بیشتری را به دست آورید. طراحی سیستمهای کاراگاهی مثل استفاده از انرژی درونی، تعقیب نامحسوس و بازکردن قفلها مثالهای خوبی از این بخش هستند اما متاسفانه این طراحی متنوع نبوده و بعد از چند بار روبرو شدن با آنها کسلکننده و تکراری میشوند.
گرافیک متنوع با نسخه نسل هشتم
تفاوت اصلی نسخهی ریمستر Judgment نسبت به نسخهی نسل هشتم آن در بخش گرافیک اتفاق میافتد. لودینگهای کوتاه و جزییات نورپردازی در انیمیشن شخصیتها، از مهمترین تفاوتهای این بخش به شمار میآیند. در مبارزات، مخصوصا زمانی که میانپردههای کوتاه به روند مبارزات اضافه میشوند(QTE)، افت فریم خاصی را مشاهده نمیکنیم. تنها مشکل اصلی گرافیک بازی کمبود جزئیات بصری و در برخی مراحل نورپردازی کم در محیط بازی است. در مجموع نسخه جدید از بازی به لطف مواردی مثل لودینگهای سریع یا افت فریمهای کمتر نسبت به نسخهی پیشین بهتر است. اگر هنوز این بازی را تجربه نکردهاید بهتر است برای بازی کردن به سراغ نسخهی بهبودیافتهی آن بروید.
بازی Judgment درباره یک کارآگاه دست و پا چلفتی است که در PS5 بهتر از همیشه اجرا میشود. علاوه بر این به عنوان یک ماجراجویی مستقل و یک RPG اکشن عالی است که دارای قصه گویی برجسته و بازیگران درخشان است و در یک کلمه میتوان گفت که برای سری SEGA یک ستاره محسوب میشود. این بازی روی انواع پلتفرم Xbox Series X|S , ps5 و ps4 قابل نصب است.
منبع pushsquare