تفنگ های میکرو (NES-Famicom) چگونه کار می کردند؟
در سال های دور، هیجان بازی کردن وابسته به این بود که، چطور از سکوها بپرید یا چگونه با سر خود به زیر جعبه ضربه بزنید و سکههای آن را جمع آوری کنید و اینکه اگر کنسول خاموش میشد یا به هر دلیلی برق قطع میشد تمام زحماتی که کشیده بودیم از بین میرفت، اما چطور ممکن بود با یک اسلحه به صفحه تلویزیون شلیک کنید و اگر درست هدف گرفته باشید، اردکی (Duck Hunt Game) که تا لحظهای پیش در حال پرواز بوده بیجان شده و به زمین بیافتد.
آیا واقعا تفنگ میکرو یک دستگاه پیشرفته بود، یا مانند کنترل تلویزیون سیگنال را میفرستاد؟ شاید هم واقعا گلولهای نامرئی وجود داشت که به اردک بیچاره برخورد میکرد و باعث مرگش میشد.
ماجرا بسیار ساده است، اسلحه نینتندو (NES Zapper) یا هر مدل از آن، نه تنها هیچ گونه سیگنالی را نمیفرستاد، بلکه هیچ گلولهای شلیک نمیکرد، ضمنا تنها ارتباط اسلحه با کنسول بازی، از طریق کابل بوده است و همه اینها فقط از طریق یک سنسور نور سنج (Light Sensor) ممکن بوده است.
چگونگی عملکرد تفنگ میکرو
زمانی که اسلحه را به سمت تلویزیون نشانه میگرفتید، با کشیدن ماشه یک فریم در کسری از ثانیه سیاه میشد، و پس از چند صدم ثانیه، به جای اردک روی صفحه، مربعی سفید قرار میگرفت. وقتی که سنسور نور سنج داخل اسلحه، نور را دریافت میکرد یعنی هدف گیری شما درست بوده و اردک بلافاصله از بین میرفت اما اگر نوری دریافت نمیشد و در قسمت سیاه رنگ نشانه میگرفتید اردک به پرواز خود ادامه میداد.
حال سوالی که پیش میآید این است، اگر دو اردک همزمان در تصویر وجود داشت کنسول چگونه متوجه میشد که کدام را هدف قرار داده اید؟
وقتی 2 اردک در تصویر وجود داشته باشد و زمانی که شما درست نشانه بگیرید، بدیهی است بعد از تشخیص نور سفید باید اردک کشته شود؛ اما از کجا مشخص میشود که به کدام اردک شلیک شده یا به عبارتی به کدام مربع سفید رنگ شلیک شده است؟ این مورد به بازی با زمان و نحوه کار تلویزیونهای CRT قدیمی مربوط میشود.
برای اینکه کنسول بتواند این موضوع رو تحلیل کند، برای هر اردک یک فریم جداگانه (فریم سیاه رنگ دارای مربع روشن) در نظر میگیرد اما این فریمها با فاصله زمانی بسیار کوتاهی از یکدیگر نمایش داده میشود، نسبت به اینکه شما در چه زمانی شلیک کنید کنسول متوجه میشود که به کدام اردک شلیک کرده اید.
به طور مثال فرض کنید دو اردک در حال پرواز هستند، شما اردکی که اول وارد بازی شده را هدف میگیرید و با بیرحمی ماشه را میکشید، در این لحظه که چشم ما قادر به دیدن آن نیست دو فریم با فاصله زمانی بسیار کم نمایش داده میشود. پس اگر به جای اردک اول، اردک دوم را هدف قرار میدادید به علت فاصله زمانی میان دو فریم در آن لحظه تصویر سیاه بوده و تیر شما به خطا میرفت به همین سادگی کنسول با وجود همین فاصله زمانی بدون پردازش خاصی میتواند متوجه هدف شما شود.
این فاصله زمانی فقط با تلویزیون های CRT هماهنگ است پس اگر قصد شکار اردک را دارید و همین حالا داخل انباری، دنبال کنسول قدیمی خود میگردید باید بدانید این روش روی تلویزیون های جدید، جوابگو نیست. علت این ناسازگاری مربوط به فاصله زمانی بسیار دقیق میشود، که بخاطر تکنولوژی جدیدتر متفاوت است.
در نهایت تفنگ میکرو این فناوری خلاقانه جای خود را به تکنولوژیهای جدید تر داد؛ مانند پلی استیشن موو و ایکس باکس کینیکت، اما در زمان خود مطمئنا یکی از هیجان انگیزترینها بوده است.
شما کدام یک را می پسندید؟ بازی با پلی استیشن 5 یا اینکه به گذشته در زمان کودکی برگردید و با نشستن جلوی تلویزیونهای غول پیکر و خیره شدن به آنها بدون اینکه کاری خاصی انجام دهید ساعتها سرگرم شوید.
هر چی خیر و برکتی و دلخوشی و دورهمی های قشنگ با این لحظات شیرین و این کنسول ها رفت
الانم هرچی میخریم هیچ دلخوشی و جذابیتی برامون نداره چ ماشین چ کامپیوتر گیمینگ و…
سلام خدمت شما همراه گرامی ممنون که نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید
لذت بازی با کنسول های قدیمی مثل میکرو و آتاری اصلا قابل مقایسه با الانیا نیس.. هنوزم اون قدیمیا جذاب ترن.
سلام خدمت شما همراه گرامی ممنون که نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید
بسیار عالی
باورم نمیشه که چقد جالب بود ساز و کارشون
سلام خدمت شما همراه گرامی ممنون که نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید
بسیار جالب بود
خیلی عالی💓