کاهش فروش گوشیهای میان رده با کاهش تقاضا از سوی مشتری!
دو قطبی شدن بازار موبایل
همانطور که میدانید، بازار موبایل مدتها است که با رکود همراه بوده و زیانهایی را برای فروشندگان و مردم رقم زده است. با همه این مشکلات، اکنون شاهد یک مشکل جدید دیگر هستیم که به شکل یک پدیده دو قطبی در بازار موبایل ظاهر شده است. افراد فعال در بازار در رابطه با این موضوع اظهاراتی را بیان داشته و گفتهاند که رفتار مصرف کنندگان به گونهای میباشد که یا مشتری گوشیهای پرچمدار و گران قیمت هستند، یا به دنبال خرید یک گوشی پایین رده برای رفع نیازهای اولیه خود میباشند؛ در این صورت به تدریج میزان تقاضا برای گوشیهای میان رده کاهش پیدا میکند.
علاوه بر این، میزان تقاضا برای برند خاصی که واردات آن مدتها است ممنوع شده، افزایش یافته است و سیاستهای دولت یا افرادی را که قصد حذف این گوشیها از بازار یا تغییر سلیقه کاربران را داشتهاند، شکست داده است. این مسئله همچنین موجب خارج شدن عنان بازار از دست صاحبان و مسئولان میشود و قاچاق گوشی را دوباره افزایش میدهد. در نتیجه آشفتگی موجود در بازار موبایل روز به روز بیشتر میشود و ضرر و زیانهای حاصل از این رکود را افزایش میدهد.
به لطف سیستم جدید اپل گوشی های آیفون درون جعبه آپدیت خواهند شد
منفعت پولدارها در آشفتگی بازار موبایل
آیمارکتور که در زمینه معرفی «ترین» های هر بازار به فعالیت میپردازد، اخیرا به معرفی محبوبترین و پرفروشترین گوشیهای بازار موبایل پراخته و لیستی از آنها را منتشر کرده است. در این لیست منتظر شده، به خوبی دو قطبی بودن بازار به چشم میخورد، زیرا کاهش تمایل مصرف کنندگان برای خرید گوشیهای میان رده را به خوبی نشان میدهد و شکاف ایجاد شده در بازار را به نمایش میگذارد. در این لیست میتوانیم ببینیم که گوشیهای پایین رده و ارزان قیمتی از برندهای سامسونگ و شیائومی فروش بالایی را در بازار به خود اختصاص میدهند که دلیل اصلی آن میتواند تناسب قیمت آنها با جیب مردم باشد.
از این رو خریداران ترجیح میدهند، تنها با پرداخت 4 تا 7 میلیون تومان صاحب یک گوشی هوشمند از یک برند محبوب شوند و به نیازهای روزانه و معمولی خود به خوبی پاسخ دهند. جالب است بدانید دو مدل از گوشیهای گران قیمت نیز در میان پرفروشترین گوشیها در این لیست به چشم میخورد که نشان دهنده این است که هنوز هم افرادی در جامعه وجود دارند که مشتاق خرید گوشیهای پرچمدار گران قیمت، به ویژه از برندهای سامسونگ و اپل میباشند.
این دو گوشی که در لیست پرفروشترین گوشیهای بازار قرار میگیرند، شامل گلکسی Z فولد 5 سامسونگ با قیمتی حدود 75 میلیون تومان و آیفون 13 پرو با قیمتی حدود 100 میلیون تومان میباشند. گذشته این، سایر فعالان بازار موبایل نتایج مشابهی را اعلام میکنند و وجود شکاف در بازار را به طور قطعی تایید میکنند. مهدی بکایی که یکی از فعالان بازار موبایل میباشد در رابطه با این موضوع بیان میکند: «شکاف طبقاتی و درآمدی که مدتهاست نشانههای آن در بخشهای مختلف جامعه مشهود است، حالا به بازار موبایل نیز راه یافته و آن را متاثر کرده است.»
مهدی بکایی همچنین در ادامه اظهارات خود به این موضوع اشاره میکند که: «یکی از پیامدهای ممنوعیتهای وارداتی اخیر را نیز میتوان در همین مساله شاهد بود. پیشتر و زمانی که مدلهای جدید گوشیهای یک برند عرضه میشدند، از قیمت گوشیهای قدیمی تا حدی کاسته میشد و بسیاری از افراد که برای خرید مدلهای جدید مراجعه میکردند، گوشی قدیمی خود را در جا واگذار کرده و میفروختند.» البته خرید گوشیهای دست دوم یا گوشیهای قدیمی گزینهای ایدهآل برای کاربرانی بود که به دنبال یک برند خاص و محبوب بودند.
گوگل برای حفظ جایگاه خود سالانه 20 میلیارد دلار به اپل میدهد!
اما اکنون استفاده از این امکان برای کاربران حذف شده است و آنها را در استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا و همچنین برند مدنظرشان ناکام میگذارد. بکایی به عنوان فعال بازار موبایل با استنتاج از مشاهدات روزانه خود میگوید: «اکنون شاهد آنیم که افراد بدون نگرانی از محدودیتهایی که در رجیستری گوشیهای سری جدید آیفون (سری ۱۴ و ۱۵) موجود است، به فروشگاه مراجعه کرده و این پرچمداران نورسیده اپل را خریداری میکنند و همزمان گوشی آیفون ۱۳ خود را نیز در دست میگیرند و کارهای روزمره خود را با آن انجام میدهند.»
این فعال بازار موبایل در ادامه صحبتهای خود به تاثر محدودیتهای واردانی بر گوشیهای قدیمی اپل اشاره میکند و میگوید: «حالا این گوشیها که حتی خود شرکت نیز تولید آنها را متوقف کرده، با قیمتهای فضایی در بازار عرضه میشوند و متاسفانه هیچ سازوکار درستی برای نظارت بر وضعیت قیمتی بازار وجود ندارد. چرا اکنون باید یک گوشی که فناوری دو سال پیش را دارد (آیفونهای سری ۱۳)، با قیمتی به مراتب بالاتر از آنچه باید به فروش برسد و دارندگان آن نیز میلی برای فروش گوشی قدیمی از خود نشان ندهند؟»
افزایش قاچاق با دوقطبی شدن بازار موبایل
دولت در سال 96 طرح رجیستری موبایل را تصویب و آغاز کرد و با تاکید بر کارکردهای این طرح، هدف خود را از اجرای آن، مبارزه با قاچاق و حمایت از واردات قانونی اعلام کرد. همچنین بیان کرد که اجرای این طرح در نهایت به ساماندهی بهتر بازار و سود مصرف کننده منجر خواهد شد. اما اکنون که 6 سال از اجرای این طرح میگذرد، رجیستری به اهرم فشاری برای تغییر سلیقه کاربران گوشیهای موبایل تبدیل شده است و دولت سعی دارد که با استفاده از آن ورود برخی از گوشیهای گران قیمت از برندهای محبوبی مانند اپل را به طور کامل ممنوع کند.
بدون شک، این امر آسیبهایی را هم برای دولت و هم برای مردم به همراه خواهد داشت و آشفتگیهای زیادی را در بازار به وجود میآورد. بکایی در این بازه و سیاستهای غلط دولتمردان میگوید: «اوایل اجرای طرح رجیستری، شاهد اثرات مثبت آن بر بازار بودیم و با ساماندهی ایجاد شده، قاچاق موبایل به خوبی کنترل شد و دولت نیز از مزایای مالی این طرح بهرهمند میشد. اما متاسفانه اکنون این طرح به اهرم فشاری تبدیل شده و کار را به جایی رسانده که مصرفکننده باید قربانی تصمیمهای سلیقهای و غیرمنطقی سیاستگذار باشد.»