اخبار

جمع‌بندی داده‌های کاربر توسط برنامه‌های خود اپل. محافظت یا جاسوسی؟

از ماه دسامبر، اپل توسعه‌دهندگان برنامه‌های شخص ثالث در App Store خود را  موظف کرد که همراه با لیست هر برنامه یک برچسب حریم خصوصی را نیز درج کنند. همه برنامه‌های موجود نیز پس از به‌روزرسانی باید حاوی برچسب حریم خصوصی باشند. این برچسب‌ها را می‌توان در زیر بخش رتبه‌بندی و بررسی لیست برنامه‌ها مشاهده کرد. به عنوان مثال برنامه یوتیوب را در نظر بگیرید. در این برنامه به راحتی می‌توان از اطلاعات واردشده توسط کاربر و سایر شناسه‌ها برای ردیابی کاربر در میان برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها استفاده کرد. داده‌های خرید، اطلاعات مخاطب، محتوای کاربر، سابقه مرور، موقعیت مکانی، مخاطبین، شناسه‌ها و سایر داده‌ها را می‌توان جمع‌آوری کرد و پروفایلی کامل از ویژگی‌های مخاطب ساخت.

شاید به خاطر داشته باشید که گوگل تا همین چند وقت پیش از به‌روزرسانی بسیاری از برنامه‌های iOS خود جلوگیری کرده بود. درحالی‌که گوگل این مسئله را انکار می‌کند اما واقعیت چیزی برخلاف این مسئله را نشان می‌دهد. گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که این شرکت مانع از به‎‌روزرسانی این برنامه‌ها شده است تا مجبور به افزودن برچسب‌های حریم خصوصی به برنامه‌های خود نشود.

اما در مورد برنامه‌های خود اپل چطور؟ به‌هرحال اگر اپل می‌تواند برنامه‌های شخص ثالث را مجبور به ارسال برچسب حریم خصوصی کند، انتشار اطلاعات مشابه برای برنامه‌های داخلی اپل چگونه است؟ بسیار خوب، با یک کلیک بر روی وب‌سایت حریم خصوصی اپل می‌توانید این اطلاعات را پیدا کنید. در آنجا خواهید فهمید که کدام‌یک از برنامه‌های اپل با استفاده از داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنند، می‌توانند شما را ردیابی کنند. قابل‌ذکر است که برخی از این برنامه‌ها درواقع در محافظت از حریم خصوصی شما مهارت دارند.

به‌عنوان‌مثال Apple Maps را در نظر بگیرید، این برنامه موقعیت مکانی، سابقه جستجو، داده‌های استفاده و موارد تشخیصی کاربر را جمع‌آوری می‌کند و می‌تواند به‌خوبی شما را شناسایی کند. بااین‌حال، اپل ادعا می‌کند که این اطلاعات با هویت کاربر ارتباط ندارد. شرکت اپل قبلاً این نوع اطلاعات مربوط به برنامه‌های داخلی خود را در صفحات پشتیبانی هرکدام منتشر می‌کرد؛ اما اکنون، اپل یک وب‌سایت واحد دارد که در آن کاربران می‌توانند برنامه‌های خود اپل را از اول تا آخر بررسی کنند. این دسترسی موجب می‌شود اطلاعات مشابهی را که درباره برنامه‌های شخص ثالث در App Store ارسال می‌شود، مشاهده کنند.

ارائه تبلیغات آنلاین یکی از مواردی است که به جمع‌آوری داده‌های کاربر نیاز دارد و با دانستن اطلاعاتی در مورد سوابق جستجوی کاربر، می‎‌تواند تبلیغ موردنیاز کاربر را برای او ارسال کند. بااین‌حال اکثر کاربران ios بدون شک تصمیم می‌گیرند که برای ردیابی انتخاب نشوند. درصورتی‌که برخی از کاربران بدشان نمی‌آید ردیابی شوند و درواقع تبلیغات آنلاین محصولات مختلف را دریافت کنند.

تصمیم کاربران ios برای ردیابی نشدن باعث خشم توسعه‌دهندگان برای اجرایی نشدن اهداف تبلیغاتی آن‌ها شده است. اپل این اطمینان را حاصل می‌کند که توسعه‌دهندگان نمی‌توانند انتقام خود را از کاربران اپل برای این موضوع بگیرند. حریم خصوصی همیشه اولین چیزی بوده که اپل به‌شدت نسبت به آن احساس مسئولیت می‌کند پس با خیال راحت از اپل و برنامه‌های آن استفاده کنید و از امنیت داده‌های خود لذت ببرید.

منبع: phonearena

زهرا خداکرمی

یک دیجیتال مارکتر فارغ التحصیل نرم افزار که عاشق هوش مصنوعی و حل مسئله و چالش های جدیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا