اخبار

اپل به دلیل نگذاشتن کابل شارژر در جعبه آیفون 12، 2 میلیون دلار جریمه می‌شود.

چگونه اپل مشتریان خود را گمراه کرد؟

اپل به دلیل عدم رعایت قوانین محلی از زمان انتشار آیفون 12 تاکنون، توسط Procon-SP ، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان برزیل، دو میلیون دلار جریمه شده است.

یکی از دلایلی که این مجازات را برای اپل به همراه داشته است، عدم استفاده از آداپتورهای برق به همراه سری آیفون 12 است. اپل تصمیم گرفت این حذف ناگهانی آداپتورهای شارژر را در سطح جهانی انجام دهد و ادعا کند که با ممانعت از آداپتورها و هم چنین حذف EarPodها زمین را از 3 میلیون تن انتشار کربن‌دی‌اکسید در هر سال نجات می‌دهد.

جریمه بدون اخطار اعلام نشده است. سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان برزیل در ماه دسامبر هشدار داد که اپل با درج نکردن آداپتورهای آیفون، کد دفاع از حقوق مصرف‌کننده را نقض می‌کند که دلیل آن صریح نشان ندادن این موضوع در تبلیغات آنها است.

سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در برزیل همچنین گفته که شرکت اپل به درخواست این سازمان برای قیمت‌گذاری گوشی‌های آیفون و پایین آوردن قیمت آنها در صورتی که شارژر در قوطی‌های فروش این گوشی‌ها نباشد پاسخ نداده است.

اپل هرگز برای جبران کمبود شارژر موجود، چیزی در مورد کاهش قیمت آنها ذکر نکرده است. در برزیل، آیفون 12 پرو مکس معادل 2535 دلار آمریکا قیمت دارد، در حالی که قیمت آن در ایالات متحده با 999 دلار شروع می‌شود و حداکثر قیمت آن 1399 دلار است.

وقتی Procon-SP از اپل سؤال کرد که آیا واقعاً اپل قیمت واحد پایین‌تری را برای گوشی خود برای جبران این کمبود شارژر ارائه می‌کند یا خیر، البته اپل هیچ پاسخی به این پرسش نداد. اپل افزود که اکثر کاربران از قبل شارژرهایی برای آیفون‌های قبلی خود دارند.

آیا اپل واقعاً به محیط‌زیست اهمیت می‌دهد؟

Procon-SP در بیانیه‌ای گفت: فروش گوشی بدون شارژر، بدون بررسی ارزش محصول با ارائه برنامه‌ای برای جمع‌آوری دستگاه‌های قدیمی، بازیافت و غیره، مغایرت دارد. شارژرها باید در دسترس مصرف‌کننده‌هایی باشند که آنها را سفارش می‌دهند.

Procon-SP دریافت که ادعای کاهش انتشار کربن‌دی‌اکسید از طرف اپل به اندازه کافی توسط حقایق پشتیبانی نمی‌شود، و به نظر می‌رسد که این اقدام صرفاً برای صرفه جویی در هزینه‌های شرکت است. پروکون گفت که اپل قبلاً هرگز در تهیه تاکتیک‌های بازیافت سازگار با محیط‌زیست هیچ تلاشی نکرده است، و این اقدام اپل را بلوف خواند. آنها از اپل خواستند تا برای جلوگیری از جریمه‌های احتمالی برای نقض سیاست حمایت از مصرف‌کننده، یک برنامه قابل بازیافت مناسب ارائه دهد، اما اپل هرگز پاسخی به این هشدار نداد.

هنگام عدم فروش محصول بدون شارژر، با ادعای کاهش کربن‌دی‌اکسید و حفاظت از محیط‌زیست، کمپانی اپل باید یک پروژه بازیافت مناسب ارائه دهد و جایگزین پروژه حذف شارژر خود بکند. Procon-SP اپل را ملزم به ارائه طرحی مناسب کرد.

اپل تصمیم خود را با این ادعا که بیش از دو میلیارد آداپتور در حال حاضر تولید شده است توجیه می‌کند و اینکه اکثر مردم از قبل شارژرهای اپل خود را دارند که می‌توانند از آنها استفاده کنند. مشکل در این مورد کاملاً مشهود است: مدل‌های آیفون 12 با کابل USB-C به لایتنینگ ارسال می‌شوند. این کابل جدید با آداپتورهای استاندارد 5 واتی که دارندگان مدل آیفون 11 یا نسخه‌های قبلی از آن استفاده می‌کنند، متناسب نخواهد بود. در حالی که شارژرهای قدیمی Lightning to-USB-A زمان بیشتری برای شارژ کردن دستگاه شما نیاز دارند. این در حالی است که آیفون 11 با استفاده از شارژر استاندارد مدت‌زمان 3 ساعت نیاز دارد تا شارژ شود. آداپتور جدید USB-C با توان ۱۹ وات کمتر از دو ساعت زمان نیاز دارد تا شارژ آیفون 12 را به صد درصد برساند.

هنگامی‌که اپل حذف شارژر را تأیید کرد، آنها گفتند که کاهش ضایعات الکترونیکی و کاهش انتشار ناشی از جعبه‌های کوچک‌تر و سبک‌تر، دارای اثر تجمعی برابر با جلوگیری از ورود دو میلیون تن کربن‌دی‌اکسید به جو بود. تحلیلگران از آن زمان به طور گسترده نتیجه‌گیری کردند که منافع واقعی کمتر از آن بود، اما این تغییر باعث افزایش سود اپل با اختلاف ناچیز شد.

آیا این اقدام اپل برای کاربران مفید است؟

بیایید برخی از تجزیه‌وتحلیل‌ها را از ایالات متحده بررسی کنیم. اول‌ازهمه تنها آیفون‌های قبلی که با آداپتور USB-C سازگار و همراه بودند، آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو ​​پرو مکس بودند. همه مدل‌های قبلی دارای دوشاخه دیواری USB-A معمولی بودند.

طبق گزارشی توسط CIRP ، در ایالات متحده، تعداد کاربران آیفون 11 بیش از دو برابر تعداد کاربران 11 pro و 11 Pro Max در سال گذشته بوده است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که ۶۵ درصد از دارندگان آیفون، مدل سری 11 را دارند. حتی بدون توجه به خرابی یا از بین رفتن برخی از آداپتورهای آنها، می‌دانیم که دارندگان 11 Pro یا Pro Max تنها حدود 30 درصد یا حتی کمتر کاربران دارای آیفون را تشکیل می‌دهند. این بدان معنا است که اکثریت ‌قریب‌به‌اتفاق افرادی که به آیفون 12 ارتقا می‌یابند، از کابل شارژ سریع USB-C با آداپتور سازگار صرف‌نظر می‌کنند.

خنده‌دار است اگر فکر کنیم هر کسی که مایل به استفاده از جدیدترین و عالی‌ترین آیفون 12 است، نخواهد از قابلیت شارژ سریع فوق‌العاده آن استفاده کند. اپل مطمئناً انتظار دارد که کاربران به این موضوع حذف شارژر بی‌توجه باشند و یک آداپتور جدید را از جیب خود خریداری کنند. پیشنهادهای اپل از 19 دلار برای یک پلاگین 20 وات در وب‌سایت خود شروع می‌شود، اما همه نمی‌خواهند بیست دلار برای تهیه یک آداپتور خرج کنند و ممکن است به جای آن گزینه ارزان‌تری را انتخاب کنند. آنجا است که ممکن است همه چیز اشتباه پیش برود، زیرا یک ناک‌اوت ضعیف که نمی‌تواند جریان پایدار و سازگار موردنیاز گجت شما را تأمین کند، می‌تواند به‌راحتی آیفون گران‌قیمت شما را خراب کند.

بسیاری از مردم همچنین استدلال می‌کنند که عدم وجود آداپتورهای اپل در جعبه گوشی به میزان قابل‌توجهی به مشتریان کشورهای در حال توسعه صدمه می‌زند، زیرا احتمال اینکه بتوانند یک پلاگین دارای گواهینامه MFi اصلی را خریداری کنند بسیار کم است.

لیزا جکسون، معاون محیط‌زیست، سیاست‌ها و فعالیت‌های اجتماعی اپل سال گذشته گفته بود که در صورتی که شارژر از بسته‌های فروش گوشی حذف شود در هر پالت 70 درصد گوشی بیشتر جا خواهد گرفت و از این طریق شرکت اپل می‌تواند سالانه از تولید 2 میلیون تن دی‌اکسیدکربن جلوگیری کند.

فرناندو کاپز، دبیر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان برزیل می‌گوید شرکت آمریکایی باید بفهمد که در برزیل قوانین سفت و سختی برای حمایت از مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها وجود دارد و اپل باید به این قوانین احترام بگذارد.

جریمه برای تخلفات دیگری نیز صورت گرفته است.

مجازات 2 میلیون دلاری برزیل فقط به دلیل حذف آداپتورهای برق توسط کمپانی اپل نیست. اپل به تبلیغات دروغین، مشکلات به‌روزرسانی iOS و همچنین اصطلاحات ناعادلانه نیز متهم شده است.

Procon-SP اپل را به تبلیغات گمراه‌کننده متهم کرده است زیرا از سری 11 ، دارندگان آیفون از خدمات تعمیر تلفن‌های آسیب‌دیده ناشی از آب محروم شده‌اند – علی‌رغم این واقعیت که سال‌ها است، آیفون‌ها در سطوح مختلفی از قابلیت‌های ضد آب بودن گوشی و مقاومت در برابر آب تبلیغ می‌کنند. به عنوان مثال سری آیفون 12 دارای درجه IP68 است و برای سالم ماندن در زیر آب به عمق 6 متر به مدت 30 دقیقه آزمایش شده است. با این وجود اپل از خدمات تعمیر مشتریان برزیلی برای تلفن‌های آسیب‌دیده ناشی از آب حتی اگر هنوز تحت گارانتی هستند خودداری می‌کند که به نظر می‌رسد با ادعای آنها مغایرت دارد.

“اپل باید درک کند که در برزیل، مؤسسات حمایت از مصرف‌کننده قوانین ثابت و محکمی دارند و این کمپانی ملزم شده است قوانین این مؤسسات را رعایت کند.

مسئله دیگر این است که مشتریان به دنبال به‌روزرسانی در بعضی از عملکردها و ویژگی‌ها در آیفون‌های خود هستند و با این موضوع مشکل دارند اما اپل کمکی برای حل این مشکل نکرده است – که منجر به سو ظن برنامه‌ریزی شده نسبت به اپل می‌شود.

Procon-SP می‌گوید: اقدام دیگری که باعث جریمه 2 میلیون دلاری اپل شده است، سیاست معافیت خود از کلیه ضمانت‌های قانونی و ضمنی و در برابر نقص پنهان یا آشکار است.

گرچه مشخص نیست که این جریمه برای اپل تغییر می‌کند یا خیر. اگر کمی بیشتر به قوانین محلی حمایت از حقوق مصرف‌کننده توجه کند و دلایل آن را در نظر بگیرد، ممکن است برای آینده این کمپانی خوب باشد. به نظر می‌رسد که ارتباطات اپل در این مورد متأسفانه خوب نبوده است، زیرا برزیل در مورد بسیاری از موارد مطرح شده از آنها پاسخی نگرفته است (گرچه اپل هنوز هم می‌تواند در دادگاه به جریمه نقدی اعتراض کند).

اپل این گزینه را دارد که در دادگاه به جریمه نقدی اعتراض کند. اگر شانس داشته باشند می‌توانند این جریمه را کاهش دهند. برخی از اتهامات Procon-SP قبلاً در جاهای دیگر کاهش یافته است و از آنجا که سایر تولیدکنندگان دستگاه شروع به خارج کردن شارژر از جعبه‌های گوشی‌های خود کرده‌اند، احتمالاً این کمپانی می‌تواند این جریمه را با دلایل خود کاهش دهد. اما بعید است در این زمینه گام بردارد.

منبع: phonearena

زهرا خداکرمی

یک دیجیتال مارکتر فارغ التحصیل نرم افزار که عاشق هوش مصنوعی و حل مسئله و چالش های جدیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا