متاورس و جهانی که متا برای ما متصور شده است
متاورس چیست؟
انسان از ابتدای هستی تاکنون، خود را به ارتباط با جهان پیرامون و هر آنچه در آن میگذرد، نیازمند دیده است. از روزی که برای انتقال پیام خود، نامهای مینوشت و آن را از طریق چاپار به مقصد میرساند، چه در قرن اخیر که در اینترنت با اپلیکیشنها و نرمافزارهای مختلف، کلام خود را هم با صوت و هم با تصویر به فرد مقابل میرساند. اما انسان به این مقدار بسنده نکرده است و تلاش دارد از طریق «متاورس»، محدودیتهای ارتباطاتی را از میان بردارد. حتما در سالهای اخیر این کلمه را زیاد شنیدهاید، ما نیز در این مقاله تلاش کردهایم از متاورس و سوالاتی که درباره این تکنولوژی ممکن است برای شما بوجود آمده باشد، صحبت کنیم.
آنچه در این مقاله میخوانید:
چهچیز متاورس را اینقدر هیجانانگیز کرده است؟
چه کسانی میتوانند به متاورس وارد شوند؟
ارتباط ارزهای دیجیتال با متاورس چیست؟
آیا میتوان در متاورس کسب درآمد کرد؟
ما چگونه میتوانیم از داراییهای خود در متاورس حفاظت کنیم؟
چه چالشهایی پیش روی متاورس است؟
آیا متاورس میتواند جایگزین اینترنت شود؟
با ما تا انتها همراه باشید.
ریشه لغوی و خاستگاه متاورس
متاورس عبارت جدیدی نیست و پیدایش آن حداقل به سی سال پیش برمیگردد. زمانی که در سال 1992، «نیل استفنسون» (Neal Stephenson) در رمان خود با نام تصادف در برف (Snow Crash) از این اصطلاح استفاده کرد. در واقع ابداع این کلمه از ترکیب دو واژه متا (Meta) به معنی فراتر و یونیورس (Universe) به معنی جهان تشکیل شده است. میتوان گفت که اگر متاورس (Metaverse) را به صورت تحتالفظی به فارسی برگردانیم، باید آن را «فراتر از جهان هستی» ترجمه کنیم.
نیل استیونسن متاورس را یک دنیای مجازی سه بعدی، متشکل از آواتار مردمان واقعی توصیف کرده بود. یک محیط شهری با جادهای که ۱۰۰ متر عرض دارد. این ملک مجازی به گروهی تخیلی تعلق دارد و امکان خریداری آن توسط سایر افراد و همچنین ساختوساز در آن نیز امکانپذیر است.
آنچه امروز به عنوان متاورس در دنیا مطرح است، مشابه داستان استفنسون است؛ با این تفاوت که مفاهیم مطرح شده دیگر داستان نیستند و روزبهروز بخشهای مختلفی از آن تبدیل به واقعیت میشود.
تعریف متاورس به زبان ساده
این کلمه زمانی در اخبار ظاهر شد که در اواسط اکتبر 2021 شایعاتی در مورد تغییر نام تجاری فیسبوک به متا، برای پذیرش تعهد این شرکت به متاورس بر سر زبانها افتاد. مارک زاکربرگ وبسایت جدید را «یک شرکت فناوری اجتماعی» میداند و میگوید: «متاورس مجموعهای از فضاهای مجازی محسوب میشود که میتوان در آنها افرادی را که در یک فضای فیزیکی در کنار یکدیگر نیستند، گرد هم جمع و بین آنها رابطه برقرار کرد.»
میتوان برای تعریف متاورس از نقل قول آقای «متیو بال» (Matthew Ball) نیز استفاده کرد. شخصی که اشراف کاملی بر این فضا دارد و از مدیران سایت «متاورس پرایمر» (Metaverse Primer) به شمار میرود. او متاورس را این چنین تعریف میکند:
«متاورس شبکهای گسترده از جهانها و شبیه سازیهای سه بعدی پایدار است که به صورت آنی و لحظه به لحظه پردازش میشوند که در آن هویت اشخاص، اشیای فیزیکی، تاریخ بشر و حتی سیستمهای پرداختی پیوستگی خودشان را حفظ میکنند. این مجموعه میتواند همزمان تعداد زیادی از افراد را به صورت مجازی در خود جای دهد بدون آن که لازم باشد این افراد در یک مکان فیزیکی حضور داشته باشند.»
مایکروسافت نیز قصد دارد تا در آینده نزدیک به متاورس بپیوندد و با کمپانیهایی مانند متا در ساخت دنیاهای مجازی برای بازی و کار رقابت جدی داشته باشد. از آنجایی که راهاندازی متاورس نیاز به زیرساخت اینترنتی قوی دارد، سازندگان متاورس ورود آن به بازار را طی 5 تا 10 سال آینده میدانند.
چهچیز متاورس را اینقدر هیجانانگیز کرده است؟
فضای مجازی کنونی، دو بعدی است. چیزی که در متاورس بهعنوان نسل بعدی ارتباطات وجود دارد اینست که این فضای دو بعدی به فضایی سه بعدی تغییر پیدا خواهد کرد. اما تنها این نیست؛ در دنیای واقعی ما از حواس پنچگانه خود برای درک محیط پیرامون استفاده میکنیم و ورودیهایی که به مغز ما برای پردازش میرسند از این پنج کانال هستند. در فضای مجازی، تنها دو حس بینایی و شنوایی درگیر هستند. متاورس اما در حال حرکت به سمتی است که به جرات میتوان گفت در آیندهای نه چندان دور، حس لامسه را نیز میتواند به فضای مجازی اضافه کند، چرا که اکنون موفق شده است برای چشمان ما درک سه بعدی از فضاها، افراد و اشیا ایجاد کند. با توسعه علم، حواس بویایی و چشایی نیز میتوانند به این فضا اضافه شوند.
تعریف متاورس به سادهترین بیان این است که میتوانید با استفاده از تکنولوژی متاورس عینک واقعیت مجازی را روی چشمهایتان بگذارید و به دنیای دیگری وارد شوید و با آدمهایی که دلتان میخواهد حرف بزنید و قدم به هرجایی که دلتان میخواهد بگذارید. درحالیکه با دید سه بعدی درک افزونی برای پردازش به مغز شما فرستاده میشود.
متاورس دقیقا چه میکند؟
متاورس ورای مفهوم امروزی فضای مجازی بوده و در واقع ترکیبی از فضای مجازی، اینترنت و واقعیت افزوده است. آیندهنگران معتقدند بشر طی صدها سال آینده به این فناوری دست مییابد. امروزه چندین پروژه در تلاش برای ساخت متاورس یا جهانهایی شبیه به آن هستند.
متاورس یک واقعیت دیجیتالی است که جنبههای مختلف رسانههای اجتماعی، بازیهای آنلاین، واقعیت افزوده (AR) ، واقعیت مجازی (VR) و ارزهای دیجیتال را ترکیب میکند تا به کاربران امکان حداکثر تعامل مجازی بدهد. واقعیت افزوده عناصر بصری، صدا و سایر ورودیهای حسی را روی تنظیمات دنیای واقعی قرار میدهد تا تجربه کاربر را بهبود بخشد. در مقابل، واقعیت مجازی کاملا مجازی است و واقعیتهای تخیلی را تقویت میکند.
تفاوت بین AR و VR چیست؟
واقعیت افزوده شامل پوشاندن عناصر بصری، صدا و سایر محرکهای حسی بر روی یک محیط واقعی برای بهبود تجربه کاربر است. قابلیت دسترسی به واقعیت افزوده با گوشی هوشمند که کاربران می توانند حضور خود را در دنیای واقعی کنترل کنند. در مقایسه، واقعیت مجازی کاملا مجازی است و واقعیت های تخیلی را تقویت می کند. VR به یک دستگاه هدست نیاز دارد و کاربران توسط سیستم کنترل میشوند.
اگرچه فناوری متاورس سالها تا تحقق کامل فاصله دارد، اما انتظار میرود که در نهایت مکانی باشد که در آن میتوانید در یک محیط مجازی و آنلاین با دوستان خود کار، بازی، یادگیری، خرید و تعامل داشته باشید. برای خرید عینک واقعیت مجازی با مناسبترین قیمت به فروشگاه مبیت مراجعه کنید.
پیشرفت متاورس تا سر حد رهایی از محدودیتها
همانطور که متاورس رشد میکند، فضاهای آنلاین ایجاد میکند که در آن تعاملات کاربر چند بعدیتر از فناوری فعلی است. به جای مشاهده صرف محتوای دیجیتال، کاربران در متاورس قادر خواهند بود خود را در فضایی غوطهور کنند که در آن دنیای دیجیتال و فیزیکی همگرا میشوند.
انتظار میرود که علاقه به متاورس بهطور قابل توجهی افزایش یابد. چرا که جنس انسان خواهان دسترسی به ورای محدودیتهایی است که زمان و مسافت برایش ایجاد میکند. طرفداران متاورس این مفهوم را مرحله بعدی در توسعه اینترنت میدانند. بهعنوان مثال، فیسبوک قبلاً سرمایه گذاری هنگفتی روی AR و VR کرده است و سختافزارهایی مانند هدستهای واقعیت مجازی Oculus خود را توسعه داده است. در حالی که فناوری های عینک AR و مچبند نیز درحال فعالیت هستند.
زاکربرگ، که معتقد است روزی عینکهای AR مانند گوشیهای هوشمند در همهجا حاضر خواهندشد. او در مصاحبهای به The Verge گفت «طی چندین سال آینده، فیسبوک به طور مؤثر از افرادی که ما را در درجه اول یک شرکت رسانههای اجتماعی میدانند به یک شرکت متاورس تبدیل میشود».
چرا متاورس ایجاد شد؟
تمایل به خلق، یکی از ویژگیهای اساسی انسانها است که آنها را از سایر موجودات جدا میکند. این تمایل، در طول تاریخ بشریت وجود داشته و منجر به ایجاد ابزارها و فناوریهای جدید شده است. ابزارهای جدید ساخته شده نیز به نوبه خود منجر به ایجاد فرهنگهای جدید و تغییرات اساسی در زندگی بشر شدهاند. متاورس را میتوان به عنوان ایده خلاقانهای در نظر گرفت که به انسانها اجازه میدهد با رفع برخی از محدودیتهای فضا و منابع، بتوانند بیشتر از گذشته در فعالیتهای دلخواه خود شرکت داشته باشند.
انسانها در انقلاب صنعتی اول و دوم از طریق تقسیم کار که منجر به جدا شدن فرآیند تولید از مصرف شد، کارایی فعالیتهای خود را افزایش دادند. در انقلاب صنعتی سوم، با ایجاد بستر آنلاین، دادههای آنلاین تبدیل به کالای مهمی شدند و امروزه بسیاری از تراکنشها و انتقال اطلاعات از این بسترها صورت میگیرد. در انقلاب صنعتی چهارم، یک انقلاب هوشمند در حال وقوع است که در آن انسانها بیش از گذشته به هم متصل هستند. یک مولفه همگرایی در این عصر وجود دارد که در آن تولید و مصرف همزمان اتفاق میافتد.
در دنیای آفلاین طبق «اصل پارتو» (Pareto Principle) تمرکز تنها روی کالاها، مفاهیم و نیازهای بیست درصد پرتقاضا است. اما در انقلاب آنلاین، طبق مفهوم «Long Tail» امکان تمرکز روی نیازهای هشتاد درصدی کم تقاضا نیز به وجود آمده است. انقلاب چهارم، این دو دنیا را در زمینههای مختلف تولید، تدارکات، مالی، آموزش، پزشکی و سایر مسائل روزمره همگرا میکند. در انقلابهای صنعتی اول تا سوم مشکلات عرضه و تقاضای کالا مورد توجه قرار گرفت و حل شد. در انقلاب صنعتی چهارم، توجه به علایق و روحیات شخصی انسانها مورد توجه قرار گرفته است که این امر با همگرایی بین دنیای واقعی و مجازی صورت میگیرد.
ویژگیهای اساسی متاورس چیست؟
متاورس با فضای مجازی و شبکههای اجتماعی موجود تفاوتهای زیادی دارد. در واقع میتوان گفت ایجاد فضای مجازی و گسترش شبکههای اجتماعی پیشنیاز ساخت متاورس است. متاورس سه ویژگی اساسی و کلیدی دارد و این ویژگیها، تفاوت اساسی دنیای متاورس با فضای مجازی موجود را نمایش میدهند. «حضور»، «تعامل» و «استانداردسازی» سه ویژگی اساسی متاورس هستند که در ادامه به بررسی مفهوم هر یک از این ویژگیها میپردازیم.
ویژگی «حضور» در Metaverse چیست ؟
«حضور» (Presence) در فضای متاورس به این معنی است که وقتی افراد در این فضا قرار میگیرند باید تا حد امکان، احساس واقعی بودن و لمس کردن فضا را در آن داشته باشند. در دنیای مجازی، بخشی از این حس با تماس صوتی و تصویری ایجاد میشود. طبیعی است که تماس تصویری احساس بهتری نسبت به تماس صوتی و چتکردن به آدمها ارائه میکند اما، تصویر دو بعدی ایجاد شده در تماس تصویری بدون اینکه محیط اطراف تبدیل دو طرف تماس یکی باشد، در انتقال حس واقعی حضور همچنان ناموفق است.
در متاورس به دنبال افزایش احساس حضور با استفاده از دستگاهها و تکنولوژیهای جدید هستند. نمونهای از این نوع حضور را میتوان با استفاده از عینکهای سه بعدی و چند بعدی تجربه کرد. با استفاده از این عینکها و نمایشگرها، کاربران قادر هستند دنیای موجود در اطراف مخاطبان خود را به صورت سهبعدی لمس کنند. علاوه بر این، با داشتن سنسورهایی در سر، دست و پا، امکان شبیهسازی حرکت و لمس نیز در این فضا به وجود میآید.
ویژگی «تعامل» در متاورس چیست ؟
دومین ویژگی اساسی متاورس که باعث تفاوت فاحش آن با دنیای مجازی فعلی میشود، ویژگی «تعامل» (interoperability) است. ویژگی تعامل به این معنی است که دنیاهای مختلف ساخته شده در فضای متاورس باید قابلیت تعامل با یکدیگر را داشته باشند. این به این معنی است که شما اگر در یک بازی متاورسی یک ماشین دارید میتوانید از آن در یک دنیای متاورس دیگر برای مسافرت استفاده کنید. با این ویژگی شما قادر خواهید بود در تمامی فضاهای موجود داراییهای مجازی خود را به همراه داشته باشید و در صورت نیاز آنها را بفروشید یا معامله کنید.
در فضای مجازی کنونی این ویژگی وجود ندارد. شخصیتی که شما به عنوان مثال در اینستاگرام دارید و محتوایی که در آن به عنوان دارایی برای خود ثبت کردهاید، هیچ ارتباطی با محتوا و پروفایل شما در لینکدین ندارد. علاوه بر این، بسیاری از تعاملات خرید وفروش بدون کمک گرفتن از ابزارهای متمرکز مثل سیستم بانکی قابل انجام نیست. البته توجه داشته باشید که تعاملپذیری بیمرز ممکن است مشکلاتی برای کاربران ایجاد کند و علاوه بر آن خیلی از شرکتهایی که بر روی متاورس کار میکنند منفعت زیادی از تعامل به دست نمیآورند. بنابراین، تعامل در این فضا نیز به احتمال زیاد بیمرز نخواهد بود.
ویژگی استانداردسازی در متاورس چیست ؟
ویژگی «استانداردسازی» (Standardization) در واقع تلاش عملی برای تعیین استانداردهای ساخت تجهیزات و برنامهها است تا متاورسهای مختلف بتوانند از ویژگیهای مشترکی پشتیبانی کنند و از این طریق، امکان تعامل بین پلتفرمهای مختلف به وجود بیاید. بدون تعیین استاندارد مشخص برای این کار تلاش شرکتهای مختلف در این حوزه بیمعنی خواهد بود. طبیعی است که استانداردسازی لزوما به معنی ارائه آزادی کامل در تعامل با پلتفرمهای مختلف نیست.
فرض کنید ابزارهای سه بعدی ساخته شده توسط شرکت فیسبوک، قابلیت استفاده در پلتفرمهای دیگر برنامهها را نداشته باشد. در این صورت، کاربران مجبورند برای استفاده از هر پلتفرمی ابزارهای مخصوص آن را خریداری نمایند. این مساله هم هزینه زیادی را به کاربران تحمیل میکند و هم احتمال گسترش فضای متاورس را کاهش میدهد. بنابراین، استانداردسازی فعالیتها در متاورس یکی از بخشهای حیاتی آن است. این استانداردسازی توسط شرکتها و افراد فعال در حوزه متاورس تدوین میشود. یکی از مسائلی که به تحقق این ویژگی کمک میکند استفاده از بلاکچینها است چرا که بسیاری از بلاکچینهای نسل سوم میتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند.
واقعیت افزوده در متاورس چیست؟
«واقعیت افزوده» (Augmented Reality | AR) یک نسخه پیشرفته از دنیای فیزیکی واقعی است که از طریق استفاده از عناصر بصری، صوتی و محرکهای حسی دیجیتال ایجاد میشود. مفهوم واقعیت افزوده ابتدا در بازیهای رایانهای مطرح شد که در آن افراد با استفاده از هدستهای مخصوص میتوانستند دنیای فیزیکی را با ویژگیهای بیشتر و پیچیدهتر مشاهده کنند. امروزه واقعیت افزوده حوزه تاثیر خود را افزایش داده و از صنایع مختلف تولیدی تا مراقبتهای پزشکی را شامل میشود.
ترکیب دنیای مجازی و واقعی در متاورس
متاورس بیانگر جهانی جایگزین است که ویژگیهای آن قابل دستیابی در در دنیای واقعی نیست. تعاملاتی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در متاورس وجود دارد که اساس آنها تقلید از دنیای واقعی است. رابطه بین متاورس و دنیای واقعی بدین شکل است که در جهان واقعی مولفه اصلی ماده است، واحد تشکیل دهنده اتم و فعالیت در آن بصورت تصاحبیست. اما در متاورس مولفه اصلی اطلاعات است، واحد تشکیل دهنده بیت و فعالیت درآن بصورت اشتراک گذاریست.
در پلتفرم بازی واقعیت مجازی «ماینکرفت» (Minecraft) که نمونهای از متاورس است، دانشجویان دانشگاه برکلی بهدلیل محدودیتهای حاصل از بیماری کرونا، جشن فارغالتحصیلی خود را به صورت مجازی و با شخصیتهای بازی برگزار کردند و حتی مراسم پرتاب کلاه فارغالتحصیلی نیز به صورت مجازی در این متاورس انجام شد. مشابه این کار در پلتفرم «سندباکس» (Sandbox) برای اجرای کنسرت مجازی صورت گرفته است. در متاورس کاربران میتوانند کالاها و خدمات را بر اساس روش ارائه شده در پلتفرم معامله کنند. این به این معنی است که پول در واحدهای بیت میتوانند جایگزین پول در دنیای واقعی شوند.
چه کسانی میتوانند به متاورس وارد شوند؟
خوشبختانه محدودیتی برای حضور افراد مختلف در متاورس نیست و هرکس میتواند آزادانه و در هر زمانی و از هر مکانی که میخواهد، در آن حضور پیدا کند. در حقیقت کاربران متاورس با محتوا و تجربهای که ارائه میدهند، این دنیای مجازی را میسازند و در واقع Metaverse بین آنها به اشتراک گذاشته میشود.
ورود به این دنیای مجازی حتی با گوشی هم امکانپذیر است. شما میتوانید با استفاده از اپلیکیشن موبایل Sensorium Galaxy از برخی قابلیتهای حضور در متاورس با استفاده از گوشی بهرهمند شوید. توسعهدهندگان این اپلیکیشن آواتارهایی با استایل و شخصیتهای متفاوت ایجاد کردهاند که با استفاده از هوش مصنوعی کنترل میشوند. کاربران میتوانند از طریق ویدیوهای تعاملی یا چت کردن با آنها ارتباط برقرار کنند. این آواتارها با برخورداری از قابلیتهای هوش مصنوعی پیشرفته حتی میتوانند در مورد موضوعات پیچیده بحث کنند و با انسان وارد مباحثهای طولانی و بدون محدودیت شوند.
آواتارهای ایجاد شده در این اپلیکیشن قابلیت انجام برخی از حرکات نیز را دارند و شما میتوانید با بهرهمندی از فناوری واقعیت افزوده، آنها به دنیای واقعی نیز بیاورید و با آنها محتواهای جالبی بسازید.
با استفاده از هدستهای واقعیت افزوده میتوانید بدون هیچ گونه محدودیتی با آواتارها ارتباط برقرار کنید. به لطف استفاده از عینکهای واقعیت افزوده نیز میتوانید آواتارها را در دنیای واقعی در کنار خود داشته باشید تا بتوانید واقعیت ترکیبی را تجربه کنید. همانطور که میدانید پاندمی ویروس کرونا در سراسر جهان حضور فیزیکی افراد در کنار یکدیگر را با محدودیتهایی مواجه کرده است. متاورس میتواند ابزار بسیار خوبی برای ایجاد ارتباط مجازی بدون محدودیت و مشکل افراد با یکدیگر باشد. شما میتوانید به لطف آواتارها از بودن در کنار وجود مجازی شخص موردنظر خود بدون نگرانی در مورد از احتمال ابتلا به کرونا، لذت ببرید.
زمین متاورس چیست؟
زمین متاورس (Metaverse Land یا Metaverse Real state) تکهای از یک فضای دیجیتالی قابلخرید است که صاحبان میتوانند از آن برای اهداف مختلف استفاده کنند یا آن را تنها برای کسب سود در کوتاهمدت یا میانمدت بخرند. معمولاً افرادی که پروژه متاورس را به اشکال مختلفی تقسیم میکنند، پس از چند تکه کردن نقشه آن، زمینهای آن را بهصورت تکهتکه یا یکجا میفروشند. خریداران این زمینها معمولاً مبلغ آن را با استفاده از ارزهای دیجیتالی پرداخت میکنند؛ اما برخی از مالکان پولهای بدون پشتوانه را نیز میپذیرند. پولهای بدون پشتوانه به پولهایی گفته میشود که ذاتا ارزشی ندارند و تنها به دلیل پشتیبانی دولتهای مختلف یا قوانین ارزش پیدا کردهاند.
زمین متاورس محیط مجازی سهبعدی جذابی را ایجاد میکند که هم خریداران زمین و هم سایر بازدیدکنندگان میتوانند در فضای آن اکتشاف و ماجراجویی کنند. به دلیل اینکه این زمینهای دیجیتالی نوعی دارای دیجیتالی غیرقابلمعاوضه هستند و در آن واحد تنها به یک شخص تعلق دارند، اثبات ادعای مالکیت آن آسان است. مالکان این زمینها میتوانند آنها را در یک بازار ثانویه از طریق صرافیهای شخص ثالث بفروشند.
زمینهای خریداریشده میتوانند برای اهدافی مثل برگزاری رویدادها یا کنفرانسهای مجازی یا حتی ارائه تبلیغات استفاده شوند و حتی درصورتیکه زمین خود را در یک بازی Metaverse بخرید، میتوانید در آن بازی از یک سری امتیازات بهرهمند شوید. به دلیل اینکه زمینهای متاورس با رمزارزها قابل معامله هستند، برای خریدوفروش آنها به سراغ ارزهای دیجیتال بروید.
ارتباط ارزهای دیجیتال با Metaverse چیست؟
اقتصاد دنیای متاورس و خریدوفروش در این دنیای مجازی عمدتاً بر پایه استفاده از رمزارزهای دیجیتالی و فناوری بلاکچین استوار است؛ بنابراین علاوه برای اینکه میتوانید زمین متاورس را با ارزهای دیجیتال خریداری کنید، میتوانید برای خرید سایر آیتمهای دیجیتالی نظیر آواتارها، لباس آواتارها و پویانمایی آنها، دکوراسیون دیجیتالی مثل آثار هنری دیجیتالی و هرگونه دارایی دیجیتالی دیگر و حتی حیوانات دیجیتالی نیز از رمزارز استفاده کنید.
به دلیل اینکه نسخههای مختلف Metaverse توسط گروه یا شرکتی خاص ساخته نمیشود و گروهها و شرکتهای مختلف نسخههای کاملاً متفاوتی از آن را ایجاد میکنند، یک فناوری غیرمتمرکز محسوب میشود و ارزهای دیجیتال نیز ارزهای غیرمتمرکزی هستند (برای استفاده از آنها نیاز به کسب مجوز از بانک نیست و این ارزها تحت سلطه و کنترل هیچ دولتی نیستند)؛ برای مبادله پول و ارزش در این دنیای مجازی بهترین گزینه ممکن هستند.
زمانی که در متاورس آیتمی را با ارز دیجیتال میخرید یا در ازای فروش آن ارز دیجیتال دریافت میکنید، مالکیت آن آیتم دیجیتالی در شبکه بلاکچین انتقال داده میشود. به بیان ساده بلاکچین پلی برای انتقال مالکیت آیتمهای دیجیتالی در داخل یک دنیای مجازی یا بین دو دنیای مجازی است.
آیا میتوان در متاورس کسب درآمد کرد؟
متاورس میتواند زمینه کسب درآمد در حوزههای مختلفی که امکان بهرهمندی از تواناییهای بالقوه این فناوری در آنها وجود دارد را بهراحتی فراهم کند. بهعنوانمثال شما میتوانید با خرید زمین Metaverse در کوتاهمدت یا حداکثر میانمدت سود قابلتوجهی را به دست آورید. حتی میتوان با دلالی و اجاره ملک در این فضای مجازی نیز درآمد خوبی به دست آورد. همچنین میتوانید با مدیریت بخشهای مختلف متاورس مثل سالنهای برگزاری کنسرتهای مجازی نیز کسب درآمد کنید. در ضمن شما میتوانید با فروش سایر داراییهای دیجیتال خود و تبدیل رمز ارز حاصل از فروش آنها به ارز رایج، درآمد بالایی را به دست بیاورید.
سایر حوزههایی که میتوان در آنها با بهرهمندی از تواناییهای بالقوه متاورس کسب درآمد کرد، شامل موارد زیر میشود:
مد
فعالان عرصه مد میتوانند با طراحی لباسهای مجازی یا آیتمهای مجازی مورداستفاده برای سفارشیسازی ظاهر آواتارها در قالب مجموعه NFTها، درآمد خوبی به دست آورند.
همچنین بخوانید: امکان استفاده از NFT در پروفایل توییتر کاربران
آموزش
پلتفرمهای آموزش مجازی و آنلاین میتوانند به بستر خوبی برای درآمدزایی تبدیل شوند؛ زیرا هر فردی از فضای آموزشی شخصیسازیشده بر اساس نیازهای خود و همچنین امکان بالا بودن میزان تعامل در چنین فضایی، استقبال میکند و حاضر است برای بهرهمندی از آن هزینه کند. توجه ویژه به تواناییهای بالقوه متاورس در حوزه تجارت، گردشگری مجازی و بازی نیز میتواند درآمد سرشاری را به ارمغان بیاورد؛ زیرا هدستهای واقعیت مجازی و عینکهای واقعیت افزوده که استفاده از آنها برای کسب تجربه واقعی دنیای متاورس ضروری است، گجتهای گرانقیمتی محسوب میشوند و فروش آنها درآمد زیادی را به دنبال دارد.
چگونه وارد متاورس شویم؟
همانطور که قبلاً گفتیم برای کسب تجربه واقعی از متاورس ابتدا باید ابزاری مثل هدست واقعیت مجازی، عینک هوشمند واقعیت مجازی و اینترنت پرسرعت را در اختیار داشته باشید. برای ورود به محیط دنیای متاورس، خرید زمین در آن و انجام معامله در آن باید مراحلی را طی کنید که به شرح زیر هستند:
مراحل ورود به متاورس و خرید زمین
1- انتخاب یک پلتفرم متاورس مثل پلتفرمهای The Sandbox یا Decentraland
2- انتخاب یک کیف پول رمز ارز یا سختافزاری
3- ایجاد کیف پول: در هنگام ایجاد کیف پول پس از ایجاد حساب کاربری و وارد کردن رمز عبور موردنظر خود، ۱۲ کلمه به شما نمایش داده میشود که باید آنها را یادداشت و در مکانی امن نگهداری کنید. در صورت فراموشی رمز عبور تنها راه دسترسی مجدد به کیف پولتان وارد کردن این کلمات است.
4- متصل کردن کیف پول به بازار پلتفرم انتخابشده: برای انجام این کار نیز باید یک حساب کاری در بازار مجازی پلتفرم موردنظر خود ایجاد کنید. پس از ایجاد حساب کاربری باید آدرس ایمیل و نام مستعار خود را نیز وارد کنید.
5- انتقال رمزارز: پس از اتصال کیف پول رمز ارز به بازار پلتفرم متاورس، باید یکی از رمزارزهای دیجیتالی موردپذیرش پلتفرم موردنظر خود را خریداری و به کیف پولتان منتقل کنید. معمولاً در صرافیهای رمزارز آنلاین نحوه انتقال ارز خریداریشده به کیف پول توضیح داده شده است. در غیر این صورت با جستجویی ساده در اینترنت میتوانید با نحوه انجام این کار آشنا شوید.
6- خرید زمین: پس از خرید ارز دیجیتالی و انتقال آن به کیف پولتان، بهراحتی میتوانید قطعه زمین دیجیتالی موردنظرتان را از روی نقشه پلتفرم انتخاب کنید و آن را بخرید
7- ایجاد آواتار: برای ایجاد آواتار میتوانید از وبسایت ساخت آواتار سهبعدی استفاده کنید. برای استفاده از خدمات این وبسایت تنها کافیست یک حساب کاربری در آن ایجاد کنید و سپس با گرفتن عکسی باکیفیت از خود در شرایط نوری مناسب، آواتار باکیفیتی برای خودتان ایجاد کنید.
لازم به ذکر است شما میتوانید ظاهر آواتارتان را درست مطابق میلتان سفارشیسازی و لباس دلخواه برای او ایجاد کنید. جالب است بدانید که با ورود به دنیای متاورس میتوانید از تفریحات سرگرمکنندهای مثل شرکت در رویدادها و کنسرتهای مجازی و انجام بازیهای متاورس لذت ببرید.
کاربردهای متاورس
کاربرد متاورس در پزشکی و سلامت
بهعنوانمثال با متاورس میتوان از طریق یک پیراهن یا هدست واقعیت مجازی افزوده آناتومی داخل بدن انسان را برای اهداف آموزشی به دانشآموزان و دانشجویان نمایش داد. همچنین میتوان برای شبیهسازی جراحیها و نمایش آنها به بیماران قبل از انجام عمل جراحی واقعی، از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده یا ترکیبی از هردو استفاده کرد.
کاربرد متاورس در زمینههای علمی و آموزشی
افراد میتوانند برای برگزاری جلسات مجازی خود از متاورس بهرهمند شود و این فناوری محیطی را برای آنها فراهم میکند که با حضور در آن حتی برای چند لحظه هم که شده، تصور میکنند واقعاً در کنار یکدیگرند و میتوانند بدون هیچ گونه مشکلی با یکدیگر تعامل داشته باشند. در ضمن با کمک واقعیت افزوده و واقعیت مجازی میتوان هر مکان و فضایی را شبیهسازی کرد تا دانشآموزان و دانشجویان حضور خود در آن مکان را احساس کنند و حتی امکان برقراری ارتباط مستقیم آنها با شخصیتهای علمی و بحث با آنها را نیز فراهم کرد.
کاربرد متاورس در زمینه بازی و سرگرمی
اگر به دنیای بازی علاقهمند باشید، حتماً میدانید که غولهای بزرگ دنیای بازی یعنی مایکروسافت و سونی در حال ساخت و توسعه نسخه واقعیت مجازی نسخههای مختلف بازیهای محبوب و هیجانانگیز در ژانرهای مختلف مثل Call of Duty ،Resident Evil و Microsoft Flight Simulator هستند که تجربه فراگیر متفاوتی را برای گیمرها به ارمغان میآورند. واقعیت افزوده نیز به دنیای بازیسازی پا گذاشته است و بدون تردید بازی PokemonGo یکی از شاخصترین و جنجالیترین بازیهای واقعیت افزوده محسوب میشود. واقعیت ترکیبی که در حقیقت ترکیبی از واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و دنیای واقعی است و بهنوعی کاملترین شکل متاورس محسوب میشود، در برخی بازیهای واقعیت مجازی مثل Audica و Beat Saber و Dead & Buried پیادهسازی شده است. ایجاد آواتارهای دیجیتالی شخصیتها و افراد واقعی در بازیها را نیز میتوان یکی از کاربردهای جالب متاورس در صنعت بازی دانست.
همچنین بخوانید:10 فایده بازی های ویدیویی برای مغز که نمیدانستید
متاورس در گردشگری چه کاربردی دارد؟
مسلماً تمام افراد علاقهمند به سفر و گردشگری، توانایی مالی، جسمی یا فرصت بازدید از تمام مکانهای موردعلاقه خود را ندارند؛ اما میتوانند با بهرهمندی از هدستهای واقعیت مجازی سفری مجازی به مقاصد مختلف داشته باشند یا با بهرهمندی از واقعیت افزوده بخشهایی از مکانهایی را که علاقهمند به بازدید از آنها هستند، در دنیای واقعی در کنار خود ببینند.
تاثیر متاورس در امور نظامی
از دیگر کاربردهای متاورس میتوان به استفاده از آن در حوزه نظامی برای تشخیص موقعیت مکانی سربازان خودی و نیروهای دشمن با استفاده از فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی از طریق فناوری Tactical Augmented Reality اشاره کرد.
تاثیر متاورس در زمینه فروش املاک
شبیهسازی مجازی خانه یا ملک با بهرهمندی از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده جهت نمایش چنین مکانهایی توسط مشاوران املاک به مشتریانشان نیز میتواند یکی از کاربردهای متاورس باشد. با این روش میتوان ماکتی مجازی از یک مکان تهیه کرد و بازدیدکننده میتواند جزئیات را کامل و با وضوح بالا ببیند.
تربیت نیروی انسانی ماهر و نقش متاورس
با استفاده از واقعیت مجازی میتوان آن دسته نیروهای انسانی را که قرار است در محیطهای کاری پرخطری مشغول به کار شوند، در محیطی شبیهسازیشده مشابه محل کار آینده خود آموزش داد تا احتمال وقوع حوادث آسیبزننده جبرانناپذیر به صفر یا حداقل به کمترین میزان ممکن برسد.
ما چگونه میتوانیم از داراییهای خود در Metavers حفاظت کنیم؟
اغلب افراد متخصص معتقدند انافتیها بهترین راهحل برای این موضوع به شمار میروند. ارزهای قابل معاوضه یا حتی انافتی ها ماهیت پیچیدهای دارند؛ اما یکی از مهمترین خصوصیات آنها این است که روش مناسبی برای ثبت مالکیت یک کالای مجازی خاص محسوب به حساب میآیند.
ایجاد کالاهای مجازی و انتقال آنها در متاورس اهمیت بسیار زیادی دارد و بخش مهمی از متاورس را درگیر خود میکند. بنابراین انواع مختلف ارزهای غیر قابل معاوضه به صورت بالقوه میتوانند برای متاورس باشند. به بیان سادهتر چنانچه یک پیراهن مجازی در یکی از چند صد پلتفرم Metaverse بخرید، میتوانید آن را به صورت انافتی در بیاورید و از آن در سایر پلتفرمهای متاورس استفاده کنید.
بسیاری از طراحان اکنون در حال فروش آواتارهایی هستند که به انافتی تبدیل میشوند و گاهی اوقات هم این آواتارها را با مبالغ نجومی به فروش میرسانند چرا که معتقدند در آینده و در متاورس افراد به دنبال پیوستگی هویت خود هستند و ثابت بودن یک آواتار میتواند اهمیتی دوچندان داشته باشد.
آینده متاورس چیست؟
متاورس فناوری کاملاً نوپایی محسوب میشود و به دلیل برخورداری از تواناییهای بالقوه متعدد آینده روشنی دارد. در حال حاضر غولهای فناوری مثل متا و مایکروسافت توجه ویژهای به این فناوری دارند. از تصمیمات ویژه متا برای پیشرفت در حوزه متاورس در آینده میتوان به خرید شرکتهای تولیدکننده قطعات هدستهای واقعیت مجازی، شرکتهای نرمافزاری فعال در حوزه واقعیت مجازی و استودیوهای بازیسازی فعال در حوزه ساخت بازیهای واقعیت مجازی اشاره کرد. شرکت «ایمجین اپتیکس» یکی از این شرکتها محسوب میشود.
متا شرکت «اسکیپ» (Scape) که در حوزه تبدیل ویدیو و عکس به نقشههای سهبعدی جهت استفاده از نقشهها در پتلفرمهای واقعیت افزوده فعالیت میکند، یکی دیگر از تصمیمات شاخص این شرکت برای پیشرفت در حوزه متاورس است.
مایکروسافت نیز با خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد به قیمت ۶۸.۷ میلیارد دلار قصد دارد در زمینه استفاده از از قابلیتهای متاورس در حوزه بازیسازی پیشرفت کند و نسخههای واقعیت مجازی بازیهای محبوبی نظیر Call of Duty را تهیه کنند.
از سوی دیگر دو غول تراشهسازی یعنی اینتل و انویدیا ظاهراً به حوزه متاورس علاقهمند شدهاند و گسترش استفاده از متاورس به سود این شرکتها و سایر شرکتهای مطرح در زمینه تراشهسازی مثل سامسونگ است؛ زیرا پیشرفت Metaverse نیازمند بهرهمندی از تراشههای قدرتمند با قدرت پردازشی بالاست و استفاده از این فناوری به رشد صنعت تراشهسازی هم کمک میکند.
از میان محتملترین اتفاقات در آینده متاورس میتوان به ایجاد مراکز خرید متاورس اشاره کرد. در حال حاضر برندهای مطرح در حوزه پوشاک، کیف و کفش و سایر کالاهای مصرفی مشابه مثل نایکی، گوچی، بالینسیاگا و لویی ویتون در حال فروش لباسها و کیفهای الکترونیکی هستند.
چه چالشهایی پیش رو است؟
چالشهای متاورس میتواند در گذر زمان زیاد شوند، اما همین الان هم اگر نگاهی به این پلتفرم بیندازیم میبینیم که این چالشها کم نیستند. برای مثال تمامی پلتفرمها و شرکتها همگی باید از کدهای هم پشتیبانی کنند. به نوعی هر پلتفرمی که وارد متاورس میشود باید از تمامی خصوصیات، جزئیات، آیتمها، ویژگیها و هر چیزی که فکرش را بکنید پشتیبانی کند تا مثلا شما بتوانید با لباسی که مختص بازی فورتنایت است، وارد دنیای ماینکرفت شوید بی آن که مشکلی در نمایش یا کارکرد آن لباس به وجود آید.
با این حال انجام این کار در دنیایی که از نظر فنی و زیباشناختی با یکدیگر متفاوت هستند، امکان پذیر نیست. حتی اگر مشکلاتی مثل عدم پشتیبانی از فرمت را هم در نظر نگیریم، شی بسیار سادهای مثل مدل سه بعدی یک کلاه ممکن است روی سر یک کاراکتر شبه لوگویی در بازی روبلاکس خوب به نظر برسد، اما مطمئناً برای یک آواتار پیکسلی در ماینکرفت مناسب نباشد. همچنین ممکن است یک فضای مجازی از قابلیتهایی مثل پخش موسیقی پشتیبانی کند و فضای دیگر اصلاً از این قابلیت پشتیبانی نکند.
چنین دنیایی که ما آزادانه در آن سفر کنیم و تمامی خصوصیات آواتار خود را میان فضایهای مختلف متاورس حفظ کنیم، جذاب است اما بدون تردید طراحی آیتمها به اشکال مختلف کار دشواری است و برخی از طراحیها ارزش صرف هزینه را ندارند. شما کافیست است حجم کدی که برای پشتیابنی این دنیاها از هم لازم است را تصور کنید یا حتی به فضای ذخیرهسازی آن فکر کنید تا متوجه چالشها آن بشوید.
چالشها کم نیستند
یکی دیگر از چالشهای متاورس و ضعفهای نسبت به اینترنت این است که در اینترنت فعلی نیازی به خرید و استفاده از کامپیوترها کنسولهای بازی و هدستهای واقعیت مجازی گرانقیمت با قابلیت پشتیبانی از محیط مجازی با جزئیات فراوان نیست. این را هم در نظر بگیرید که ممکن است افرادی دارای مشکلات حرکتی یا اینترنت ضعیف باشند که در حرکت دادن آواتارها در اطراف یک محیط سهبعدی که به صورت لحظهای پردازش میشود به مشکل بر بخورند.
همچنین افراد نابینا و کمبینا هم ممکن است در هنگام حضور در متاورس با مشکل مواجه شوند؛ زیرا نرم افزارهای صفحه خوان به آنها کمک میکند متون وب سایتها را به راحتی بخوانند، اما گشت و گذار در فضایی مبتنی برتصویر برای چنین افرادی دشوار است؛ البته متخصصان میتوانند مشکلات مرتبط با حضور چنین افرادی در متاورسها و بهرهمندی از آنها را کمتر کنند؛ اما برطرف کردن مشکلات یا حداقل کاهش آنها، زمان زیادی میطلبد و در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.
اگر به واقعیت مجازی علاقه دارید “معرفی هدست واقعیت مجازی PS VR2 با فناوری ردیابی چشم” را از دست ندهید
هزینه راهاندازی متاورس نیر میتواند چالشی بزرگ باشد. در حال حاضر بسیاری از این کمپانیها به کمک تبلیغات سرپا هستند. حال دنیایی را تصور کنید که برای وارد شدن به یک فضای مجازی مانند لباس فروشی آنلاین، باید تبلیغی یک دقیقهای را تماشا کنید. این را تعمیم بدهید به کوکیها، تبلیغات پاپ آپ و هزاران نوع دیگر از تبلیغاتی که اکنون در اینترنت میبینیم.
آیا متاورس میتواند جایگزین اینترنت شود؟
مارک زاکربرگ، متاورس را توصیفی از اینترنت میداند و معتقد است این فناوری نسخه ارتقا یافته از اینترنت محسوب میشود که کاربران در آن میتوانند تجربهای متفاوت نسبت به تجربه کار با اپلیکیشنهای دوبعدی و صفحات وب داشته باشند. سونی هم نظر مشابهی دارد و این کمپانی هم متاورس را نوعی زمین بازی آنلاین میداند که کاربرانش میتوانند همراه با دوستان خود از انجام بازیهای چند نفرهای مثل فورتنایت و یا تماشای فیلم و سریالی در نتفلیکس و سایر پلتفرمهای استریم ویدیو مشابه لذت ببرند؛ بنابراین اگر به Metaverse به عنوان فضایی برای بازی کردن، تماشای فیلم و خرید آیتمهای مجازی نگاه کنیم، میبینیم که چنین فضایی شباهت زیادی به اینترنت دارد.
البته این را در نظر بگیرید که یکی از مزایای اصلی Metaverse القای حسی جدید به کاربر است. به عبارت دیگر متاورس این حس را به شما القا میکند که در یک فضا حضور فیزیکی دارید و میتوانید با سایر افراد ارتباط و تعامل برقرار کنید؛ مثلاً چنانچه با همکاران خود در یک متاورس حضور داشته باشید، میتوانید در سرویسی مثل Spatial و Facebook Horizon دور یک میز مجازی در کنار یکدیگر جمع شوید. مطمئناً حضور مجازی در چنین فضایی بهتر از مشاهده کردن افراد در پنجرههای کوچک ایجاد شده در کنار یکدیگر در مانیتور است.
اما برای این که یک متاورس بتواند جایگزین اینترنت شود، باید بخشهای جدیدی را به آن اضافه کنید. به عنوان مثال ایجاد یک اتاق پروو مجازی در متاورس باعث میشود بتوانید در چنین فضایی ظاهر خود با لباسهای مختلف به راحتی برانداز کنید، مطمئناً این کار نیازمند ایجاد یک فروشگاه مجازی کامل نیست و تنها کافی است بین مدلهای دوبعدی و سه بعدی سوییچ شود.
متاورس میتواند جبر زندگی را کمتر کند؟
فقط به این فکر کنید که روزی در جهان بتوان مثلا بر روی پیشانی خود دکمهای داشت که با لمس آن هر پنج ورودی درک و احساسی انسان تحت اختیار خود دربیاید. روزی که انسان قدرت تسخیر تمام محدودیت هایی را داشته باشد که برای او در این جهان ایجاد شده است و بواسطه آن نمیتواند زندگی مطلوب خود را داشته باشد. دکمه ای روی پیشانی که با آن هر عطری که اراده کند استشمام کند، هر صدایی که میخواهد بشنود، هر آنچه میخواهد ببیند، هر آنچه میخواهد لمس کند، هرچه دوست دارد بچشد و…
شاید اگر آرتور شوپنهاور در زمان حال میبود اکنون هرگز نمیگفت که «انسان محکوم به حضور ارادهایست، که اساسا و همواره آسیب زننده است.» یعنی بنظر میرسد که اکنون میتوانیم در جبر زندگی خود، تغییر نگرشی ایجاد کنیم.
منابع: